Mladí čeští vědci jsou na stopě léku na klíšťovou encefalitidu - Jihočeský - REGIONÁLNÍ NOVINY

Jihočeský

Mladí čeští vědci jsou na stopě léku na klíšťovou encefalitidu

zdroj: Biologické centrum AV ČR

České Budějovice | Budějovicko-brněnský tým mladých vědců je na stopě léku na klíšťovou encefalitidu a Ziku. Vysoký účinek proti viru klíšťové encefalitidy vykazuje skupina látek, které objevil tým mladých vědců z...

laboratoře arbovirologie Parazitologického ústavu Biologického centra AV ČR v Českých Budějovicích a Výzkumného ústavu veterinárního lékařství v Brně. Stejnou skupinu látek otestovali virologové úspěšně rovněž na Ziku. Jedná se tak o vůbec první popsané látky, které jsou proti viru Zika účinné.
Klíšťová encefalitida je závažné onemocnění centrální nervové soustavy člověka. V našich podmínkách sice na nákazu umírá méně než 1% nemocných, ale vysoké procento nakažených trpí dlouhodobými či trvalými zdravotními komplikacemi, jako jsou třes, nespavost, snížení tolerance ke stresu, zhoršení paměti či intelektuálních schopností, emocionální labilita, poruchy rovnováhy, soustředění, poruchy sociální, psychiatrické i sexuální. V Evropě v posledních letech výrazně narůstá počet případů klíšťové encefalitidy. Pro její léčbu ale není zatím dostupný žádný protivirový prostředek a pacienti jsou odkázáni jen na podpůrnou a symptomatickou léčbu.
Budějovicko-brněnský tým laboratoře arbovirologie, který sestává z mladých vědeckých pracovníků do 35 let, a dále ve spolupráci s Ústavem organické chemie a biochemie AV ČR v Praze nyní objevil skupinu látek, které vykazují proti viru klíšťové encefalitidy vysoký účinek. Ten byl pozorován jednak v podmínkách buněčné kultury, byl ale i potvrzen u zvířecích modelů, kdy ve vysokém procentu případů zabránil smrtelné formě infekce. „Látky přímo blokují množení viru v hostitelské buňce. Jedná se o tzv. nukleosidové analogy, tedy látky příbuzné těm, na kterých pracoval dnes již zesnulý profesor Antonín Holý,“ popisuje Daniel Růžek, vedoucí laboratoře arbovirologie.
Virus klíšťové encefalitidy je blízce příbuzný viru Zika, který se začal v průběhu posledního roku lavinovitě šířit v jiho- a středoamerických státech a je dáván do souvislosti s prudkým nárůstem případů mikrocefalie u novorozenců a dalších neurologických komplikací. Podle odhadů WHO se tímto virem nakazí v následujících letech 3 až 4 miliony lidí. Právě díky příbuznosti s virem klíšťové encefalitidy zareagoval budějovicko–brněnský výzkumný tým i na tuto hrozbu. Vědci předpokládali podobný antivirový efekt jako u viru klíšťové encefalitidy a i v tomto případě potvrdili vysoký antivirový účinek objevených látek. Pracovníci Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR nyní tyto molekuly upravují do podoby proléčiv.
Výzkum je podporován granty Grantové agentury ČR a Agentury pro zdravotnický výzkum ČR.

Zdroj: Biologické centrum AV ČR