Dostavbu D8 může vyřešit částečná změna trasy, tvrdí ekologové - Ústecký - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Ústecký

Dostavbu D8 může vyřešit částečná změna trasy, tvrdí ekologové

zdroj: archiv Metropolu

Ústí nad Labem | Dostavbu dálnice D8 přes České středohoří může podle ekologů vyřešit částečná změna trasy a stavba nového tunelu Litochovice. ČTK to dnes řekl předseda organizace Děti Země Miroslav...

 

Patrik. U lomu Dobkovičky poblíž Litochovic se před rokem při vydatných deštích sesunula část svahu o objemu asi 500.000 metrů krychlových a poničila těleso rozestavěné dálnice i železniční trať. Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) už dříve odmítl variantu, že by se dálnice D8 nemohla na současné trase dostavět.
    Podle předběžných výsledků geologického průzkumu hrozí v lokalitě další sesuvy. Konečná zpráva z průzkumu má být hotova do konce června. Podle Patrika je možné dálnici v úseku 56,1 až 58,3 km přeložit a zároveň postavit tunel o délce 1,2 kilometru. "Tato nová trasa by i s demolicí nepotřených částí stávající trasy přes sesuvné území délky zhruba 1,5 kilometru mohla stát nanejvýš dvě miliardy korun," řekl ČTK Patrik.
    Stavbaři zatím nevědí, jak a zda půjde místo trvale stabilizovat. Čekají na závěr geologů. "Na základě jeho výsledků se zpracuje technická studie, která stanoví možné metody řešení sanace, navrhne konkrétní technická opatření," řekl už dřív ČTK mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.
    Na nestabilitu v okolí Litochovic už dřív upozorňovali jak geologové, tak ekologové. Geologové v polovině 90. let současnou trasu nedoporučili. "Vědělo se o tom, že svahové nestability tady v minulosti byly," řekl ČTK už dřív ředitel České Geologické služby Zdeněk Venera. Geologové doporučili vést v těchto místech dálnici tunelem Kubačka, který měl měřit 3,7 kilometru. Tuto variantu podporovaly i Děti Země. Podle Patrika při plánování trasy zcela selhal hlavní investor, tedy Ředitelství silnici a dálnic (ŘSD), i někteří ministerští úředníci. "Sesuv jasně prokázal, že účast občanů, spolků a nezávislých odborníků může být pro každou stavbu spíše přínosem, než zátěží, neboť mohou upozornit na rizika, která investoři a úředníci mohou podceňovat nebo je detailně neznají. Při schvalování dálnice D8 byla ale veřejnost z účasti vyloučena, jak doložily i rozsudky soudů," doplnil Patrik.
    Organizace Děti Země podala v souvislosti s dostavbou D8 přes České středohoří 27 žalob. Zatím poslední míří proti ministerstvu pro místní rozvoj a týká se obnovy stavebního řízení 4,7 kilometru dlouhého úseku dálnice u Řehlovic na Ústecku, kde se napojí na již hotový úsek.
    Podle původních plánů z roku 2007 měl být 16,4 kilometru dlouhý úsek dálnice dokončen v roce 2010 a jeho cena neměla přesáhnout 9,9 miliardy korun bez DPH. Podle posledních odhadů se termín dokončení posune minimálně na polovinu roku 2016. Cena bez sanace sesunutého svahu vzrostla na bezmála 15 miliard korun bez DPH.

Zdroj: ctk.cz

Tématické zařazení:

 » Aktuality  

 » Kraje  » Ústecký  

 » Doprava