Nestlé vyvíjí nápoj simulující efekt sportu - Jídlo a pití - REGIONÁLNÍ NOVINY

Jídlo a pití

Nestlé vyvíjí nápoj simulující efekt sportu

Paříž | Vědci z institutu švýcarské nadnárodní společnosti Nestlé zkoumají enzym AMPK (aktivovaná proteinová kináza), který by mohl mít vliv na metabolismus podobně jako sport. Pro diabetiky, zejména u...

diabetes 2. typu, a pro osoby s omezenou pohyblivostí by to mohlo být přínosem, píše francouzský týdeník L'Express. Kdyby se to vědcům podařilo, byl by to zázračný svatý grál, o němž dosud světové laboratoře jen snily.
    Při tělesné námaze umožňují enzymy svalům přeměňovat glukózu a tuk z potravy na energii. Vědci z Institutu Nestlé pro zdravovědu publikovali svou studii u United States National Library of Medecine, která by mohla otevřít nové možnosti. Doufají, že se jim podaří využít enzym AMPK v potravinových výrobcích. Proč? AMPK reprodukuje účinky tělesného cvičení na metabolismus a pomáhá svalům přeměňovat glukózu a tuk na energii.
    "Naši vědci získali nové poznatky o enzymu AMPK," uvádí hlavní autorka studie Kei Sakamotová. "V některých případech nereaguje tělo správně na inzulin a svalové buňky odmítají 'poselství', jež jim naznačuje, že potřebují více glukózy. Enzym AMPK dokáže najít způsob, jak svalu glukózu dodat," dodává. Samozřejmě, že sport nic nenahradí, ale některým pacientům by to mohlo zlepšit život.
    "V ideálním případě by se nám mohlo podařit vyvinout produkty schopné zvyšovat účinky tělesného cvičení," poznamenává Kei Sakamotová. Gigant Nestlé, který financuje institut více než jednou miliardou eur ročně, si již představuje, jak vytvoří nápoj "spalující tuky". Vědci však připomínají, že to nemá být v žádném případě považováno za alternativu ke cvičení, neboť sport má četné pozitivní účinky, které žádný produkt nemůže plně nahradit.
    Vědecký tým bude muset předtím, než začne pomýšlet na nápoj, identifikovat přirozené substance, které mají vliv na funkce enzymu AMPK. O to se už pokoušelo několik laboratoří, ale marně. "Je zde stále jakýsi umělý chemický činitel, který vyvolává reakci hormonu nebo molekuly," říká profesor David Haslam, prezident britského National Obesity Forum. "Veřejnosti se však takový nápoj bude muset nabízet opatrně, bude se jí muset stále zdůrazňovat, že sport je klíčový v prevenci rakoviny, snížení rizika vzniku diabetu a srdečních onemocnění. Toto poselství musí být jasné," zdůrazňuje David Haslam.
    Na tyto obavy Nestlé odpovídá: "Žádný produkt, který vyvineme, nemůže nahradit pozitivní vliv cvičení na poznávací schopnosti a psychiku člověka. Cílem vědců je pomoci těm, pro něž je sport nepřístupný, ať už kvůli nemoci nebo postižení. Přistupujeme k vývoji nových produktů s veškerou vážností," zdůrazňuje společnost.

Zdroj: lexpress.fr