O kvalitě potravin v obchodech rozhodují zákazníci, pro které je určující hlavně cena výrobku - Jídlo a pití - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Jídlo a pití

O kvalitě potravin v obchodech rozhodují zákazníci, pro které je určující hlavně cena výrobku

ČESKÁ REPUBLIKA | O tom, jak kvalitní potraviny se objeví na pultech obchodů v Česku, rozhodují především zákazníci. Co klient nepožaduje, to také nedostane, shodli se na jednání s ministrem zemědělství Petrem Bendlem (ODS) podnikatelé i odborníci z potravinářského odvětví, informovala Radomíra Kotlárová z Unie MSP.

 

"Především se jedná o koncového zákazníka a jeho kupní preference ve vztahu ke kvalitě," uvedla první místopředsedkyně Unie malých a středních podniků ČR. Na německém trhu je ze strany zákazníka vyvíjen větší tlak na obchodníky, pokud se to týká kvality.

V Česku naproti tomu při rozhodování o koupi daných výrobků u zákazníka ve většině případů vítězí cena, jakkoli sami lidé volají po kvalitě a výrobky v obchodech často kritizují.

"Průzkumy sice uvádějí, že Češi věří tuzemským potravinám, avšak v roce 2011 byly do Česka dovozeny potravin za 155 miliard korun, což je zatím rekordní částka. Znamená to, že i když chceme české kvalitní potraviny, je pro nás stále rozhodující jejich cena, která je u dovážených potravin často nižší," podotkl na jednání s ministrem předseda Unie Malých a středních podniků ČR David Šeich.

Ministr Bendl připustil, že i pro jeho rezort je kritérium kvality nabízených výrobků klíčové a prioritní. Zdůraznil ale, že ke zlepšení kvality výrobků nepomůže změna současných právních předpisů, ale právě vytrvalý tlak na výrobce a obchodníky.

"Psychologický tlak na výrobce musí vytvářet nejen dozorové orgány, ale celá spotřebitelská veřejnost. Proto se ministerstvo zemědělství snaží prostřednictvím různých kampaní a projektů, jako jsou například Klasa a Regionální potravina, upozornit spotřebitele na výrobky, které mají přidanou kvalitativní hodnotu nebo tradiční regionální původ," uvedl ministr.

Jeho úřad chce ještě v letošním roce začít na internetu zveřejňovat seznam prodejců, u kterých kontroly odhalily pochybení v kvalitě prodávaných potravin. Zároveň zdůraznil, že obchodní řetězce musí zvýšit svoji interní kontrolu a důsledně trestat své zaměstnance v případě jejich pochybení.

Debata nad kvalitou potravin se dostala do popředí zájmu odborníků i spotřebitelů mimo jiné poté, co kontroloři ve většině velkých řetězců našli potraviny s opakovaně pozměňovaným datem spotřeby nebo nekvalitní výrobky z jiných zemí Evropské unie.

Tématické zařazení:

 » Zdraví  » Jídlo a pití  

 » Zdraví  » Zdraví