Je krize. Lidé méně kouří - Zdraví - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Zdraví

Je krize. Lidé méně kouří

Ikona

15. února 2010, 10.03 | ČESKÁ REPUBLIKA | Odpůrci kouření mají důvod k radosti: v loňském roce v Česku klesl ve srovnání s rokem 2008 prodej cigaret o šest procent. To je přibližně miliarda kusů, píše v pondělním vydání deník MF DNES. Vyplývá to z analýzy společnosti Patria Finance. Není za tím však náhlá chuť Čechů začít žít zdravě. Ekonomická krize nutí kuřáky šetřit i na věcech, kterých se dá kvůli závislosti vzdát jen těžko.

 

Cena cigaret se navíc každý rok zvyšuje. "Omezit spotřebu cigaret je jedna z možností, kde si rodina může najít úspory, aniž by musela snižovat standard v ostatních životních nákladech," řekl listu analytik Patria Finance David Marek. Kouří zhruba třetina lidí.

Dalším důvodem může být podle lékařky Evy Králíkové, která se léčbě závislosti na kouření dlouhodobě věnuje, i inspirace Čechů v zahraničí. "Lidé tam v restauraci vidí, že zakouřené prostředí není úplně normální, a doma se zkouší přizpůsobit," cituje MF DNES Králíkovou. Stát je přitom ve schizofrenní situaci. Na jednu stranu je zvýšení spotřební daně z tabákových výrobků v době krize politicky nejprůchodnější způsob, jak zvýšit příjmy státní kasy. V roce 2008 vybral stát na dani z cigaret 37,5 miliardy korun, pro loňský rok ještě nejsou údaje k dispozici.

Na druhou stranu stát obrovskými částkami dotuje léčbu chronických kuřáků. "Ročně to stojí asi osmdesát miliard," řekla Králíková. Zvýšení zdravotního pojištění kuřákům by to však podle ní neřešilo: "Kouření je nemoc, kterou nelze lidem příliš vyčítat. Devadesát procent lidí začalo kouřit v mladém věku, kdy neměli možnost posoudit možné následky. Proto Králíková navrhuje řešení, které už funguje například ve Finsku nebo v Norsku. "Pokud by šla z každé krabičky koruna na prevenci a léčbu závislosti, považovala bych to za efektivnější," míní podle MF DNES Králíková.

Letošní zdražení cigaret, které mělo přijít začátkem února, však zákazníci zatím příliš nepocítili. Obchodníci se tradičně předzásobili cigaretami se starými kolky a výrobci navíc mezi sebou rozpoutali cenovou válku, která drží cenu prémiových značek jako Marlboro nebo Davidoff na starých cenách. Snaží se tak zabránit propadu prodejů. "Lidé čas od času přicházejí s tím, že už si svoji oblíbenou značku nemůžou dovolit a přecházejí na levnější," potvrdila MF DNES trafikantka na pražském Smíchově.

Samy tabákové koncerny upozorňují, že neustálé zvyšování cen cigaret není pro rozpočet samospasitelné. "Za poslední čtyři roky se u nás ceny více než zdvojnásobily, dokonce víc než nařizuje směrnice EU," říká Radka Prachařová z tabákového koncernu Philip Morris, což podle ní vede k větší výrobě padělků či nelegálnímu dovozu. Podle Generálního ředitelství cel může být takových cigaret na trhu až 10 procent, píše MF DNES.

Ikona

Tématické zařazení:

 » Zdraví  » Zdraví