Čeští vědci přispěli k objevu látky na léčbu AIDS - Zdraví - REGIONÁLNÍ NOVINY

Zdraví

Čeští vědci přispěli k objevu látky na léčbu AIDS

10. prosince 2009, 17.48 | ČESKÁ REPUBLIKA | Vědci z české Akademie věd se podíleli na objevu, který do boje s virem HIV, působícím nemoc AIDS, může nasadit nové zbraně. Jsou jimi takzvané metalokarborany, tedy neobvyklé sloučeniny bóru, vodíku, uhlíku a kobaltu, informoval ve čtvrtek mluvčí akademie Leoš Kopecký.

"Tyto sloučeniny působí na bílkovinu zodpovědnou za množení viru HIV jinak než všechny dnes používané léky, a proto mohou překonat problém rezistence," vysvětlil hlavní přínos objevu Kopecký.

Účinek této série látek proti množení viru HIV byl testován na běžnou podobu bílkoviny i jejich odolné varianty. Vzorky pocházely od pacientů nakažených virem HIV. "Účinek metalokarboranu na běžnou variantu bílkoviny není tak silný jako u klinicky užívaných léků, avšak svůj efekt neztrácí pro rezistentní varianty, proti nimž jsou užívané léky často neúčinné," uvedla za tým českých vědců Pavlína Řezáčová.

Velice zajímavý a jedinečný je též způsob, jakým se metalokarborany váží na bílkovinu, díky níž se virus množí.

"Jedinečný mechanismus účinku a též jejich další vlastnosti jako je biologická a chemická stabilita, nízká toxicita a možnost dalších chemických úprav tak z metalokarboranů činí zajímavé sloučeniny pro další výzkum směřující k návrhu účinných léků proti HIV," uzavřela Řezáčová.

» Zdraví  » Zdraví