Mariánský příkop je prý domovem množství mikroorganismů - Zvířata - REGIONÁLNÍ NOVINY

Zvířata

Mariánský příkop je prý domovem množství mikroorganismů

zdroj: thedigitalfix.com

Londýn | Mariánský příkop, který je nejhlubším místem planety, obývá až překvapivě velké množství mikroorganismů. Informuje o tom zpravodajská stanice BBC, která cituje mezinárodní studii zveřejněnou...

v časopise Nature Geoscience. Dosud se mělo zato, že Mariánský příkop není místem, které by bylo zrovna vhodné pro život.
    Vědci k výzkumu použili modul, který ponořili na dno příkopu a s jeho pomocí na hladinu vytáhli sedimenty. Zjistili přitom, že ani teplota blízká bodu mrazu, ohromný tlak a naprostá tma nevylučují život, protože ve vzorcích bylo velké množství mikrobů.
    "Nejspodnější část hlubokých moří není zónou bez života," řekl jeden z autorů výzkumu Robert Turnewitsch. Mariánský příkop leží v Tichém oceánu a jeho hloubka činí 10.994 metrů.
    V sedimentech se při analýze zjišťovala přítomnost kyslíku jako nepřímý důkaz aktivity mikroorganismů. Vědce překvapilo, že tyto primitivní jednobuněčné organismy byly na dně propadliny aktivnější, než ty žijící v hloubce šesti kilometrů.
    Obživou jim jsou odumřelé části rostlin a živočichů, které klesly z hladiny a zachytily se na stěnách příkopu. "Množství tohoto výživného materiálu a jeho kvalita je velmi překvapující," řekl Turnewitsch.
    Mariánský příkop je součástí mořských hlubin zvaných hadál sahajících níže než 6000 metrů pod hladinu. Množství nalezeného organického materiálu bylo tak velké, že odborníci začali zvažovat, že by cyklus tak velkého množství uhlíku mohl ovlivňovat klima celé planety.
    "V zóně podmořských příkopů se shromažďuje ohromné množství organické látky a z této oblasti moří se pak uvolňuje do atmosféry velké množství uhlíku. Propadliny v hadálu mají větší vliv na cyklus uhlíku, než se myslelo," tvrdí Turnewitsch o výzkumu, k němuž posloužily vzorky vyzvednuté v roce 2010.
    Před rokem se do Mariánského příkopu spustil ve speciální ponorce režisér James Cameron. Po vynoření řekl, že viděl nehostinné a holé stěny. Nedávno zveřejnil první vědecké poznatky, které jeho ponor přinesl. Vědci v nabraných vzorcích našli amébu a jeden druh korýšů.

» Zvířata