Analýza: Historické cenové dno ojetin je pryč, ale v létě se nákup vyplatí - Auto - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Auto

Analýza: Historické cenové dno ojetin je pryč, ale v létě se nákup vyplatí

ČESKÁ REPUBLIKA | Kdo chce výhodně koupit ojetý vůz, měl by tak učinit v létě, nebo v prosinci. Vyplynulo to z analýzy společnosti LeasePlan zaměřené na operativní leasing a správu vozových parků, o které informovala v pondělí. V létě a v prosinci jsou ceny ojetin prakticky každý rok nejníže, přičemž konec roku bývá ještě výhodnější než léto.

 

Zájemci o ojetý automobil se ale musí smířit s faktem, že historické dno cen již propásli. Nejníže se ceny podle analýzy pohybovaly mezi prosincem 2009 a prosincem 2010, kdy patřily k nejnižším i v rámci celé Evropy.

„Ceny ojetin podléhají tradičně výrazným sezonním výkyvům. Platí, že když se začne zelenat tráva, zájem o ojeté automobily výrazně stoupne a s ním jde nahoru i cena. Naopak během prázdnin a v prosinci jsou ceny ojetin nejnižší, což je dáno menším zájmem v tomto období,“ uvedl expert ze společnosti LeasePlan Daniel Prostějovský.

„Kromě sezony má na cenu ojetin vliv i řada ekonomických faktorů. V extrémní podobě se to ukázalo v ČR. Na začátku tisíciletí zde byly jedny z nejdražších ojetin v Evropě, na přelomu let 2009 a 2010 zase patřila česká ojetá auta k nejlevnějším,“ dodal Prostějovský

Analýza firmy ukázala např. i to, že bílá barva už není tabu. Zatímco dříve byla bílá ojetina prakticky neprodejná, protože tato barva byla spojena pouze s firemními automobily, v současné době se obliba této barvy vrátila. Milovníci bílé se tak nemusí vozidlům této barvy vyhýbat v obavě, že později nebudou moci automobil prodat.

Výrazně také poklesly dovozy ojetin ze zahraničí. Lidé v Česku totiž požadují, aby ojeté vozidlo mělo předchozího českého majitele. Automobilům dovezeným ze zahraničí už lidé nevěří. Dovoz se autobazarům nyní navíc nevyplatí ani finančně.

Do autobazaru nyní často zajde i zájemce, který původně stál o nové vozidlo. Řadu lidí totiž odradí dlouhé čekací lhůty na nové automobily, a to hlavně u některých evropských a v poslední době i japonských výrobců. Z autobazaru může s vybraným vozidlem oproti tomu odjet prakticky hned.

Z analýzy dále vyplývá, že se zvyšuje náročnost kupců ojetých automobilů na jejich výbavu. Výrazný hendikep tak například mají vozidla bez klimatizace, a to i u nižších kategorií. Zvyšuje se také poptávka po autech s automatickou převodovkou. Lidé se už oproti minulosti nebojí ani složité elektroniky a její poruchovosti. Problémem naopak může být jakýkoliv škrábanec na autě, lidé si častěji než dříve rádi připlatí za perfektní stav.

U ojetin také podle firmy došlo k výraznému odklonu od dieselových motorů, a to hlavně u malých vozů jako Škoda Fabia. Jak firma sdělila, ojetých benzinových Fabií a Octavií je v autobazarech výrazný nedostatek. Dieselové technologie jsou totiž velmi drahé, což platí i o jejich opravách. Dieselové motory mají sice nižší spotřebu, ale hlavně u soukromých automobilů s menším nájezdem (cca 15 až 20 tisíc km ročně) se při započtení nákladů na servis nevyplatí.

Analýza také ukázala, že na Moravě jsou ceny ojetých aut vyšší než v Praze. Platí, že například v pražských autobazarech jsou ceny o jedno nebo dvě procenta nižší, než nabízejí prodejci na Moravě.

Tématické zařazení:

 » Auto