Focus: Atlantis - šrot létající ve vesmíru - Technika - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Technika

Focus: Atlantis - šrot létající ve vesmíru

Ikona

26. května 2010, 23.51 | HOUSTON | Atlantis se jako první z flotily amerických raketoplánů dožil důchodu - po 25 letech služby v NASA. Pokud by však na něj Američané nahlíželi jako na obyčejný automobil, už dávno by nelétal - propadl by u technické kontroly. Vesmírná loď ve středu na floridském mysu Canaveral ukončila svůj poslední let. Přestála 32 vesmírných odyseí. "Byla to skvělá kariéra," řekl o Atlantisu člen řídícího týmu letů raketoplánů Mike Moses, kterého cituje agentura Reuters. "Určitě ji oslavíme," ujistil.

 

Technici vesmírné agentury teď zakoušejí nejen nostalgii, ale také úlevu. Mnozí z nich upozorňovali, že některé klíčové díly Atlantisu překročily plánovanou dobu životnosti a měly být dávno vyměněny.

Atlantis podstoupil 165 modifikací a úprav. Avšak leckdy to bylo jen "látání děr".

Pokud by Atlantis byl automobil, patrně by mu inspektoři odebrali technický průkaz a byl by sešrotován.

Ve vesmíru však silniční pravidla neplatí. S nadsázkou řečeno - můžete tam vyrazit s kdejakým šrotem.

Atlantis, který ve vesmíru urazil 190 milionů kilometrů, nelétá na plný výkon. Před pěti lety například překročily plánovanou životnost nádrže na helium a dusík a technici varovali, že nemohou ručit za to, že při plném výkonu se neroztrhnou nebo dokonce nevybuchnou, což by mohlo mít fatální důsledky.

Firma, která nádrže sloužící k tlakování paliva vyrobila, už neexistuje. NASA tedy měla zadat výrobu nových nádrží jiné společnosti, odzkoušet je a teprve poté Atlantis postavit na rampu. To je však nákladná a zdlouhavá procedura.

Vedení vesmírné agentury proto uvažovalo o tom, že Atlantis natrvalo zaparkuje v hangáru a bude ho používat jako zdroj náhradních dílů pro zbývající dvě lodě - Discovery a Endeavour. Nakonec však NASA dospěla k tomu, že dva raketoplány by plán zbývajících misí nezvládly. A tak povolala Atlantis zpět do služby.

Rozhodla ale, že palivo bude během příprav k letu tlakováno pouze na 80 procent, aby se snížilo riziko výbuchu nádrží. Až krátce před startem bude stlačeno na 100 procent. V té chvíli však musí z okolí rampy zmizet všechen pozemní personál – pro případ exploze. Astronauti přirozeně kabinu opustit nemohou.

Ať nikdo neříká, že lety do vesmíru se staly rutinou a astronauti nejsou hrdinové.


To jsou základní data o Atlantisu a flotile raketoplánů (zdroj NASA):

• Konstrukce raketoplánu pochází z počátku 70. let minulého století. Dohodu o zakázce na výrobu vesmírné lodě uzavřela NASA s firmou Rockwell International (hlavním kontraktorem) 29. ledna 1979.

• Výroba byla zahájena v roce 1980. V dubnu 1985 byl raketoplán dopraven na mys Canaveral.

• Jméno Atlantis dostal po první americké oceánografické lodi, dvoustěžňové plachetnici, kterou v letech 1930 až 1966 provozoval institut Woods Hole Oceanographic.

• K prvnímu letu do vesmíru odstartoval Atlantis 3. října 1985. Poslední (32.) let absolvoval ve dnech 14. až 26. května 2010.

• Atlantis je čtvrtým vyrobeným raketoplánem - po Columbii, Challengeru a Discovery. Po něm byl ještě vyroben Endeavour. Challenger explodoval 28. ledna 1986 krátce po startu, Columbia vybuchla 1. února 2003 při sestupu do ovzduší.

• Během své kariéry Atlantis vynesl na oběžnou dráhu sondy Magellan a Galileo. Vozil součástky a zásoby na stanice Mir a ISS.

• Po návratu z posledního letu bude Atlantis sloužit jako záložní stroj, bude připraven ke startu, pokud by bylo nutné vyslat do vesmíru záchrannou misi. Po Atlantisu poletí Discovery. Pak v listopadu Endeavour, jehož anabáze ukončí tři desítky let trvající éru raketoplánů.

Tématické zařazení:

 » Technika  » Technika