Nástupce raketoplánů úspěšně odstartoval k oběžné dráze - Technika - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Technika

Nástupce raketoplánů úspěšně odstartoval k oběžné dráze

Ikona

23. dubna 2010, 10.02 | MYS CANAVERAL | Raketa Atlas s prototypem nepilotovaného miniraketoplánu X-37B, který se má stát nástupcem pilotovaných raketoplánů, ve čtvrtek úspěšně odstartovala k prvnímu zkušebnímu letu. X-37B by měl na oběžné dráze zůstat až devět měsíců a pak se automaticky vrátit na Zemi, informuje v pátek agentura Reuters. Raketa odstartovala ve čtvrtek v 19:52 hodin místního času (pátek 01:52 hodin SELČ) z floridského mysu Canaveral.

 

Důležité bude nejen to, jak se bude miniraketoplán chovat ve vesmíru, ale i kolik času bude třeba k jeho přípravě na zemi.

"Patrně nejdůležitější část se odehraje na zemi. Uvidíme, co bude obnášet toho ptáčka obsluhovat a připravit ho na další let," řekl Gary Payton z úřadu letectva pro vesmírné programy. Na přípravě startu klasického raketoplánu totiž pracuje několik tisíc inženýrů a techniků a trvá tři až čtyři měsíce, než je raketoplán připraven na let.

Experimentální loď X-37B vypadá podobně jako normální raketoplán, je však výrazně menší. Váží zhruba pět tun, na délku měří 8,9 metru a má rozpětí křídel 4,5 metru. Pilotovaný raketoplán je oproti tomu 37 metrů dlouhý s rozpětím křídel 23,8 metru.

Rozdíl je také v délce pobytu ve vesmíru. Pilotované raketoplány se po dvou týdnech vracejí, X-37B může na oběžné dráze zůstat až devět měsíců a pak se vrátit. "Nevíme na sto procent, kdy se vrátí. Záleží to na pokroku, kterého dosáhneme během pokusů na orbitu," dodal Payton.

Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) si od tohoto zkušebního letu slibuje ověření technologií, nových materiálů a vybavení přímo ve vesmíru a vyzkoušení vlastností X-37B během orbitálního letu, návratu do atmosféry a přistání.

Přistání by se mělo uskutečnit v Kalifornii, a to buď na základně amerického vojenského letectva Vandenberg nebo na záložní Edwardsově letecké základně.

Na konstrukci a výrobě X-37B se pracovalo od roku 1999 na základě smlouvy s NASA v americkém vývojovém středisku Phantom Works, které patří společnosti Boeing. Pokud bude testovací let X-37B úspěšný, NASA a americké letectvo plánuje provést let dalšího stroje v roce 2011.

Tématické zařazení:

 » Technika  » Technika