Invia: Počet reklamací zájezdů stoupl v létě o polovinu - Cestování - Český Metropol

Cestování

Invia: Počet reklamací zájezdů stoupl v létě o polovinu

zdroj: archiv Metropolu

Praha | Počet reklamací zájezdů v letní sezoně stoupl meziročně o 45 procent. Čeští turisté si nejčastěji stěžují cestovním kancelářím na kvalitu jídla, vyplývá z údajů cestovní agentury Invia a Asociace českých...

 

cestovních kanceláří a agentur (AČCKA).
    Podle cestovních kanceláří počet reklamací roste proto, že Češi stále častěji zneužívají nový občanský zákoník. Ten od ledna zavedl odškodnění za újmu při narušení dovolené.
    "Nejčastěji zákazníci reklamují úroveň stravy nabízené v rámci all inclusive pobytů. Problémy turisté hlásí často i v případě ubytování, jedná se například o nedostatečné či staré vybavení pokojů a nevyhovující úklid," uvedl marketingový ředitel Invia.cz Michal Tůma. Výjimkou podle něj nejsou ani stížnosti na stav pláže, kvalitu moře nebo služby delegáta. Turisté reklamují i přítomnost hmyzu na pokoji, výskyt chaluh ve vodě či nevhodné chování místních obyvatel.
    "Skoro by se dalo říci, že se rozmáhá jakási reklamační turistika," dodal marketingový ředitel CK Alexandria Petr Šatný. Podle něj si někteří turisté dovolenou ani nemohou užít, protože se od prvního dne zajímají místo o moře a památky o kapající kohoutky v hotelu.
    Loni se podíl reklamací a stížností pohyboval kolem půl procenta z objemu prodaných zájezdů, letos tento podíl stoupl na 0,8 procenta. "V letošním roce dochází ke zvyšování agrese klientů cestovních kanceláří. Narůstá počet reklamací a navíc čím dál více zákazníků si nárokuje odškodnění za 'zkaženou dovolenou a psychickou újmu'. Přitom tuto újmu ve většině případů nejsou schopni podložit důkazy," uvedla tajemnice AČCKA Kateřina Petříčková.
    Podíl oprávněných reklamací, kdy je klientům přiznán nárok na odškodnění, podle ní činí zhruba desetinu z přijatých stížností. Jde většinou o pochybení hotelu.
    S rozšířením povědomí o pojmu "ztráta radosti z dovolené" vzrostl počet lidí, kteří zkoušejí reklamovat i okolnosti či jevy, které by ještě v minulých letech oficiálně s žádostí o náhradu nereklamovali, ale například by se jen obrátili na delegáta a chtěli zjednat nápravu. "Dnes si klienti častěji stěžují na místě, věc je napravena, ale po návratu ještě podají reklamaci, odkáží se na ztracenou radost z dovolené a zkoušejí, zda nemají nárok na nějaké peníze," uvedl mluvčí CK Fischer Jan Osúch.
    Kolik dovolených si letos Češi dopřáli, není zatím známo. Loni dovolené omezili na 11,26 milionu, což bylo meziročně o čtyři procenta méně. Počet pobytů v zahraničí se snížil také o čtyři procenta na 4,193 milionu. Podíl zájezdů organizovaných cestovními kancelářemi vzrostl na 52 procent.

Zdroj: ctk.cz

Tématické zařazení:

 » Aktuality  

 » Cestování