Dvě pětiny nehod na silnicích lze připsat na vrub únavě - Zajímavosti - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Zajímavosti

Dvě pětiny nehod na silnicích lze připsat na vrub únavě

zdroj: archiv Metropolu

Česká republika | Dvě pětiny nehod na silnicích lze podle dopravního psychologa Karla Havlíka připsat na vrub únavě. Přispívá k ní i nynější horké a dusné počasí. Unavený řidič dělá chyby při předjíždění, dodržení...

 

bezpečné vzdálenosti či přednosti v jízdě. I řidiči, kteří jezdí jinak dobře, mohou v létě zavinit nehodu. Pět až deset procent nehod ale působí řidiči, kteří za volant nepatří. Jde o "psychopaty", kteří nerespektují autoritu, předpisy a jsou za volantem agresivní, řekl Havlík ČTK.
    "Osobnost řidiče je podstatná, ale únava, vedro, to vše má na řízení také vliv," potvrdil. Se změnami počasí se mohou tělesné i duševní funkce měnit, násobí se počet chyb a prodlužuje dobu reagování, prohlubuje tendence k prchlivosti a roztržitosti, řidiče pobolívá hlava, může být podrážděný. Statistiky nehod potvrzují, že v tropických dnech a ve dnech před bouřkou je významně vyšší počet dopravních nehod.
    Je-li venku kolem 30 stupňů Celsia, pak v kabinách motorových vozidel bez klimatizace bývá, i když se notně větrá, o třetinu víc. Záleží i na barvě vozidla, v tmavém panuje výheň. Tělo reaguje na nadměrné teploty zrychlením krevního oběhu, vyšším tlakem, pocením. Potem ztrácí člověk až litr vody za den, krev houstne. Srdce musí vynaložit k zachování krevního oběhu více energie. Té se pak nedostává na výkon duševních funkcí.
    Dobrý řidič musí podle Havlíka neustále kontrolovat svůj stav i silnici a auto, být soustředěný. "Základem je sebekontrola, obezřetnost a předvídavost," zdůraznil.
    Podmínky pro to, aby se řidiči ve svých schopnostech řízení zlepšovali, jsou podle Havlíka v Česku nastaveny. Každý řidič má 12 bodů, za nedostatky v řízení je ztrácí. Od loňska, když policie přistihne řidiče pod vlivem alkoholu nebo drog, mu odebere na půl roku řidičský průkaz. Dostane ho zpět, až když obstojí v psychologických testech.
    Aby řidič jezdil bezpečně, musí respektovat autority, nesmí být agresivní ani úzkostný, ani mít sklon k pití alkoholu či braní drog. Problém podle Havlíka je v tom, že psycholog zjišťuje u řidiče jen schopnosti reakce, nezabývá se jeho osobností. "Tito problémoví řidiči mají kořeny v dětství. Většina pochází z disharmonických nebo rozvedených rodin a většina jsou takovéto problémové povahy," shrnul.

 

K zásadám cestování v tropických dnech patří

1. Vydatně pít stolní vody a minerálky, i když nemáte žízeň.
2. Často odpočívat ve stínu a lehce si zacvičit.
3. Nepřejídat se.
4. Neustále ve voze větrat.
5. Nastavit klimatizaci tak, aby vnější a vnitřní teplotní rozdíly nebyly propastné.
6. Počítat s dřívějším nástupem únavy.


    Zdroj: Psychologie pro řidiče, autor Karel Havlík

Zdroj: ctk.cz

Tématické zařazení:

 » Aktuality  

 » Doprava  

 » Zajímavosti