Osobnosti roku Ústeckého kraje 2016 - Aktuality - Český Metropol

Einsteinova teorie relativity se rozlišuje na speciální a obecnou

zdroj: archiv Metropolu

Washington | Mezinárodní tým vědců objevil nejhmotnější neutronovou hvězdu, pomocí níž podrobil zkoušce Einsteinovu teorii relativity v doposud nejextrémnějších podmínkách. Výsledek potvrdil, že Einstein měl...

 

pravdu. Albert Einstein zveřejnil svoji teorii relativity právě 25. listopadu 1915.


    Základní údaje o teorii relativity:
 
 
    - Teorie relativity je souborem dvou fyzikálních teorií, jejichž autorem byl slavný americký fyzik německého původu Albert Einstein. Nejdříve Einstein publikoval takzvanou speciální teorii relativity (1905), poté k ní přibyla takzvaná obecná teorie relativity (1916). Cílem obou teorií bylo vysvětlit fakt, že se elektromagnetické vlnění nechová v souladu s Newtonovými zákony o pohybu. Později vznikla relativistická fyzika, která studuje jevy odehrávající se při vysokých rychlostech.
    - Německý odborný časopis Annalen der Physik uveřejnil v září 1905 článek K elektrodynamice pohybujících se těles, ve kterém Einstein předložil takzvanou speciální teorii relativity. Tato teorie se základním východiskem konstantní rychlosti světla zcela rozmetala dosavadní představy o vztazích mezi prostorem a časem a mezi hmotou a energií a zahájila relativistickou epochu fyziky trvající dodnes. Einstein například formuloval jednotný čtyřrozměrný časoprostor a zavedl do fyziky pojmy jako dilatace času, kontrakce délek či relativnost současnosti.
    - Obecnou teorii relativity zveřejnil slavný fyzik poprvé v prosinci roku 1915 při přednáškách na Pruské akademii věd, ale publikoval ji až v roce 1916. Tato teorie vychází z toho, že považuje za ekvivalentní všechny pozorovatele a pro všechny platí stejné zákony obecné relativity, i když je jejich pohyb se zrychlením. Gravitace tady nepůsobí jako síla, ale jako důsledek zakřivení časoprostoru. Je to geometrická teorie předpokládající, že přítomnost hmoty zakřivuje časoprostor.
    - Některé rovnice obecné teorie relativity zveřejnil již před Einsteinem německý matematik David Hilbert. Je pravděpodobné, že se na definování obecné relativity podíleli oba vědci.
    - Při vykládání nesnadné Einsteinovy teorie relativity si učitelé vypomáhají různými příklady. Mezi nejznámější patří takzvaný paradox dvojčat. Jedno z dvojčat zůstane na Zemi a druhé odletí raketou ke hvězdám. Vesmírná loď se přiblíží rychlosti světla, po čase se vrátí na zeměkouli. Zatímco astronaut mezitím zestárl jen o málo, z jeho dvojčete, které zůstalo na Zemi, je stařec.

 

zdroj: www.ctk.cz

Tématické zařazení:

 » Aktuality  

 » Zajímavosti  

 

Dubajské policii Lamborghini nestačí, přibrali si Ferrari

zdroj: telegraph.co.uk

Dubaj | Policii v Dubaji nestačilo rozšíření počtu hlídkových vozidel o luxusní značku Lamborghini. Pořídila si k němu i jedno pořádné Ferrari. Už tak zvýrazněnou "image luxusu a prosperity" tohoto emirátu by tyto vozy...

 

měly ještě posílit, informovala agentura AFP.
    Před dvěma týdny hrdá policie představila Lamborghini Aventador v ceně 550.000 dolarů (zhruba 10,1 milionu korun). A nyní předvedla i Ferrari FF opět v zelené a bílé barvě. Obě vozidla bude policie používat v turistických zónách, především v okolí nejvyšší budovy na světě, věže Burdž Chalífa, a nikoli tedy k pronásledování například pirátů silnic. Na ty jsou nasazována rychlá auta americké výroby.
    Dubajská policie se v oblasti luxusních aut rozhodla podle všeho dodržovat rovnost mezi pohlavími. Jestliže Lamborghini bude používat mužská posádka, ve Ferrari budou jezdit policistky.
    Nákup těchto vozidel úřady představují i jako znamení ekonomického ozdravení Dubaje, který zažil koncem roku 2008 hospodářskou krizi vyvolanou prudkým poklesem na realitním trhu.

 

Zdroj: afp.com

Tématické zařazení:

 » Aktuality  

 » Zajímavosti  

 

Kdo v třiceti v Hongkongu nemá diamanty v mobilu, jako by nebyl

zdroj: archiv Metropolu

Hongkong | Pokud v třiceti v Hongkongu nemáte iPhone posetý diamanty nebo Rolls Royce s koženým interiérem se svými iniciálami, jste už ztracený případ. Bývalá britská kolonie a nyní autonomní oblast Číny...

 

je rájem odpisů daní, supermarketem luxusu šitého na míru a tak trochu kýčovitým prostředím novodobých čínských zbohatlíků, napsala agentura AFP.
    Velkým lákadlem uvnitř nákupního střediska obloženého mramorem a zdobeného pozlátkem je obchod DG Lifestyle Store, který má za cíl uspokojit i ty nejextrémnější rozmary svých zákazníků, jejichž největší noční můrou je objevit se před lidmi s běžným mobilním telefonem z výrobního pásu u ucha.
    Kolik musí člověk zaplatit, aby se odlišil od mrzkého davu? Dvě stě tisíc hongkongských dolarů, tedy v přepočtu přes půl milionu korun.
    Za tuto cenu si lze pořídit iPhone páté řady v zlatorůžovém šasi posetém více než sedmikarátovými diamanty ve tvaru číslovky pět.
    "Je to něco jiného," tvrdí Cheryl Chanová, která si v prodejně prohlíží katalog s přenosnými počítači, tablety a smartphony, které si lze přizpůsobit na přání.
    "Existuje tolik možností. Chci jen barvu, která odráží mou osobnost," dodává. Je ochotná zaplatit 10.000 hongkongských dolarů (skoro 26.000 Kč) za speciální odstín modré nebo zelené.
    Čína, v níž se už nyní utratí 25 procent celosvětových výdajů na luxusní zboží, se má stát už v roce 2020 lídrem tohoto odvětví s 44procentním podílem na celosvětových tržbách.
    Podobně jako v Rusku na počátku 90. letech se i v Číně rodí boháči ve všech oblastech, ať již v realitách, stavebnictví, obchodu, nebo ve výrobě a v těžbě uhlí. A stejně jako v Rusku mají tamější miliardáři podobný vkus pro okázalost.
    "Milují to, je to speciální věc. Ceny jsou jim k smíchu," říká ředitelka obchodu Lui Cytheiaová. "Jejich přístup je následující: pokud máš iPhone a já taky, proč by měl být stejný?".
    Nedávno si objednal zákazník z kontinentální Číny 70 iPhonů s novým designem za celkovou sumu 800.000 hongkongských dolarů (dva miliony korun).
    "Je to trend. V digitálním světě si identitu ztvrzujeme prostřednictvím sociálních sítí. Ve světě luxusu je to přizpůsobení na míru," podotýká Mariana Kouová z makléřské firmy CLSA.
    Velké značky se tím řídí, jako například Salvatore Ferragamo, který nabízí kabelky v 40 různých barvách, ale i v ještěrčí, hadí či pštrosí kůži. Ermenegildo Zegna dělá totéž s obleky, firma Rolex se svými hodinkami.
    Rolls-Royce je specifické auto. Jeho Phantom je z 80 procent vyráběn podle přání zákazníka, a to od barvy laku po čalounění s vyrytým jménem majitele.
    "To je luxus od Rolls-Royce. Není to běžné auto, ale auto vyrobené pro vás," říká ředitel pobočky tohoto výrobce v Asii Paul Harris.
    Návrhář Stuart Hughes odhaduje, že dvě třetiny jeho zákazníků pochází z Číny. Jeden podnikatel z Hongkongu si od něho koupil zřejmě vůbec nejdražší iPhone na světě: za přístroj celý ze zlata a diamantů zaplatil 15 milionů hongkongských dolarů (38,4 milionu korun).
    "Číňané strašně utrácejí, ať již pro sebe nebo za dárky. Chtějí krásný telefon, aby byl odlišný, se změnami, které jej činí jedinečným," dodává.
    Přizpůsobení na míru není ale jen čínskou specialitou. Svůj mini iPad za zhruba 600 Kč si přišel "převléct" i Alexis Baron, francouzský bankéř působící dva roky v Hongkongu, který chce "něco trochu originálního, a ne skončit s klasickým obalem, "který má celý svět".
    Jeho rozpočet je skromnější, ale jeho touha je stejná. "Když máte příslušenství, jako je iPad, je jen velmi standardní, v bílé nebo černé barvě. Takže si ho budete chtít přizpůsobit," dodává.

 

Zdroj: afp.com

Tématické zařazení:

 » Aktuality  

 » Zajímavosti  

 

Nezaměstnanost ve Francii vytváří "generaci galejníků"

zdroj: illustrationartgallery.com

Paříž | Když v 18 začala studovat na univerzitě, nikdy by Francouzku Caroline nenapadlo, že o deset let později bude pořád žít jako student, neschopná najít si stálou práci a bezradná v přeplněném volném pokoji v...

 

otcově bytě, napsala agentura Reuters.
    Půvabná sedmadvacetiletá mladá žena s bakalářským titulem z literatury a magisterským titulem z komunikačních studií je jednou ze stovek tisíc mladých francouzských absolventů vysokých škol, kteří uvízli v koloběhu krátkodobých pracovních úvazků a období bez práce, které snižují jejich kariérové možnosti. Dvaceti a víceletí lidé nesou hlavní břemeno stagnující ekonomiky, která dotlačila celkovou míru nezaměstnanosti na rekordních 11,5 procenta, jak ukázala čtvrteční data.
    "Otec nechápe, proč nemám pořádnou práci. Říká: Máš kvalifikaci a zkušenosti, tak kde je problém?" říká mezi stánky na pařížském veletrhu práce Caroline, která odmítá prozradit celé jméno.
    Nezaměstnanost mladých lidí ve druhé největší ekonomice eurozóny činí 24,4 procenta - pomalu se tak posunuje k zemím těžce zasaženým krizí jako Španělsko, Itálie a Řecko a dál se vzdaluje Německu, kde je mezi lidmi od 15 do 24 let bez práce jen osm procent.
    Tato situace poukazuje na nedostatky systému "dovnitř a ven", ve kterém společnosti jenom neochotně nabírají pracovníky na stálo, kterým francouzský zákoník práce zajišťuje silnou ochranu. Místo toho zaměstnavatelé využívají pracovní smlouvy na dobu určitou, které jim umožňují nabrat a propustit nové pracovníky podle toho, jak se podnikatelská situace mění.
    Za dva roky, co nezaměstnanost roste, se nabídka stálých pracovních míst snížila a přijímání lidí na časově omezenou dobu dosáhlo nejvyšších hodnot za 13 let. Čtyři z pěti pracovních nabídek jsou v současnosti kontrakty na dobu několika týdnů nebo měsíců a většinu z nich dostanou mladí lidé. Mezi pracovníky do 30 let jich má třetina smlouvu na dobu určitou proti 13 procentům celkové pracovní síly.
    "Mám pocit, jako bychom byli obětovaná generace. Když práci najdeme, máme často nejlepší kvalifikaci a pracujeme nejvíc, když ale dojdou peníze na najatou pracovní sílu, vždycky nás ale propustí jako první," říká Caroline.
    Krize na pracovním trhu se stala největším testem francouzského prezidenta Françoise Hollandea a učinila z něj nejméně oblíbeného lídra současné Francie. Hollande se pokouší splnit předvolební slib a ukončit pesimismus. Vytvořil 230.000 pracovních míst s podporou státu pro mladé a vyplácí podporu firmám, které přijmou mladé mezi své dlouhodobější pracovníky. Podařilo se mu také vypracovat návrh pracovní reformy, o kterém by měli političtí představitelé hlasovat v dohledné době a jehož cílem je snížit překážky pro nabídky práce na dobu neurčitou.
    I když nezaměstnaní absolventi jako Caroline doufají, že zákon odstraní některé nevýkonné pracovníky, kteří podle nich uzurpují pracovní místa, ekonomové tvrdí, že věci se nezmění přes noc.
    Uchazeči o práci, jejichž věk se blíží třicítce, si stěžují, že programy pro mládež končí ve věku 25 let. Množství podobných výkřiků na internetu prozrazuje frustraci mladých, kteří nemohou začít žít dospělý život. Francouzská média pro ně vymyslela pojem "génération galère" (generace galéry). Generační propast je ještě patrnější s tím, jak generace baby boomu pomalu odchází do důchodu, zatímco dva miliony lidí od 15 do 29 let nemají práci ani nestudují.

 

Zdroj: reuters.com

Tématické zařazení:

 » Aktuality  

 » Zajímavosti  

 

Japonské víno košu má tisíciletou historii

zdroj: archiv Metropolu

Kai | Před tisíci lety putovala vinná réva od břehů Kaspického moře díky obchodníkům až do Japonska, kde byla vysazena na úpatí hory Fudži. O staletí později se z ní vyrábí bílé, typicky japonské víno. Tato réva se...

 

 vydala hedvábnou stezkou, než se z Číny dostala na japonské souostroví. Podle historiků se možná dovezla pro své léčebné účinky. Po staletích adaptace na vulkanickou půdu dnes slouží k výrobě specificky japonských vín, neboť tento druh neroste nikde jinde než na japonské půdě.
    "Hrozny košu jsou dobře přizpůsobeny klimatu. Jejich slupka je například silnější než je tomu u jiných druhů, aby odolávala zdejším hojným dešťům," vysvětluje enolog z vinařství Tomi-no-oka Naoki Watanabe, jehož citovala agentura AFP. Tyto vinice leží v obci Kai v srdci prefektury Jamanaši, asi sto kilometrů západně od Tokia pod horou Fudži, kde se rozkládá 95 procent z celkových 480 hektarů vinic košu.
    Tento hornatý kraj je sice vystaven hojným srážkám, zejména v červnu, v období dešťů, ale zase se může pochlubit solidní dobou slunečního svitu: v průměru 2250 hodin ročně. V oblasti Bordeuax to je například o něco více než 2000 hodin ročně.
    Po dosti pozdní sklizni, v měsíci říjnu a někdy i na počátku listopadu, se hrozny zpracovávají a vzniká z nich bílé víno příjemné chuti. "V ústech je nejprve svěží, má pěknou rovnováhu mezi kyselostí a přírodním cukrem. Nakonec má mírně stahující účinek, který je jeho zvláštností," říká Watanabe. Víno košu se podle něho velmi dobře snoubí s japonskými pokrmy, jako je syrová nebo grilovaná ryba, jakož i s omáčkami.
    Košu je ještě mimo Japonsko málo známé, ale země vycházejícího slunce se ho v posledních letech snaží v zahraničí popularizovat. "Je to velmi zajímavá odrůda, s níž se oblast Jamanaši může chlubit," soudí Benjamin Roffet, který je nejlepším francouzským sommelierem za rok 2010 a který se v březnu v Tokiu zúčastnil soutěže o nejlepšího sommeliera světa. Podle tohoto experta je to víno poloaromatické, dosti expresivní, jeho aroma je velmi příjemné a kyselost průměrná.
    Víno se dobře snoubí s kořeněnými pokrmy, ale může se dobře pít i samostatně. "Je velmi příjemné jako aperitiv, tak jako ve Francii můžeme pít alsaský muškát, je to podobná aromatická škála," dodává Roffet.
    Přes velmi starou historii začalo využívání révy košu teprve v období Meidži (1868-1912), kdy se Japonsko, dlouho uzavřené před vnějším světem, začalo otevírat zahraničním vlivům.
    "Japonci začali vyrábět své víno v době, kdy sem připutovalo víno z Evropy," uvádí generální ředitel vinařského závodu Suntory Wine International Ko Sakurai. Jeho závod je jedním z pěti hlavních vinařských závodů v zemi.
    Kromě révy košu využívají Japonci další původní druh, který byl vypěstován před téměř sto lety, a to Muscat Bailey A. Z něj vyrábějí červené víno. Používají se tu rovněž odrůdy francouzského původu, jako je chardonnay, merlot a sauvignon.
    Podle Sakuraiho dnes japonské víno dosáhlo dostatečné kvality, aby se mohlo vyvážet. Jeho podnik chce exportovat zejména do Evropy a pozvolna si budovat prestižní image. JLáhev jednoho z jeho nejlepších vín, Tomi Noble d'Or, se v přepočtu prodává za 10.000 Kč.
    Japonské vinice produkují naštěstí dost vín, která jsou cenově dostupná, ale objem výroby je malý, něco přes 800.000 hektolitrů ročně. Japonští vinaři také nemohou počítat s velkou domácí spotřebou, neboť v Japonsku vládne pivo a tradiční saké a šoču, což je pálenka z rýže nebo brambor. Dospělý Japonec vypije ročně v průměru 2,5 litru vína, zatímco například Francouz přes 50 litrů.

 

zdroj: www.afp.com

Tématické zařazení:

 » Zajímavosti  

 » Aktuality  

 » Zdraví  » Jídlo a pití  

 

V ČR chodí pravidelně cvičit do fitness center 60 tisíc lidí

zdroj: archiv Metropolu

Česká republika | V Česku chodí pravidelně cvičit do fitness center 60.000 lidí a jejich počet roste. Obrat trhu s fitness dosahuje přibližně 800 milionů korun. Vyplývá to z údajů světové fitness asociace IHRSA a České...

 

komory fitness. Češi dají za cvičení v průměru 30 eur, tedy 777 korun měsíčně.
    Velmocemi fitness jsou Velká Británie, Německo, Španělsko a Itálie, ve kterých je registrováno přes sedm milionů členů. "V České republice je odhadem registrováno 60.000 členů. Je zde ale předpoklad pro další nárůst tohoto čísla z důvodu, že v ČR jsou preferovány spíše permanentky a jednotlivé vstupné nad paušálním klubovým ročním členstvím," uvedl Roman Hrůza z České komory fitness.
    Počet lidí, kteří se pravidelně věnují některé formě fitness, tak v ČR dosahuje jen 0,7 procenta populace. Optimističtější tuzemské odhady České komory fitness hovoří o 1,7 až dvou procentech pravidelně cvičící populace. Ve Velké Británii chodí cvičit pravidelně téměř 12 procent lidí, ve Španělsku dokonce 17 procent.
    V Česku si mohou zájemci vybrat z 350 fitness klubů. Například v Rakousku je to 681 center, v Belgii 902 a v Nizozemsku 1900.
    Novinkou v tomto sportu je především tzv. zdravotní fitness. Jeho cílem je ve spolupráci s lékaři a zdravotními pojišťovnami nabízet takové tréninky, které pomáhají při prevenci a léčbě onemocnění typu vysokého cholesterolu, artritidy, bolesti krční páteře, osteoporózy, cukrovky, vysokého krevního tlaku, bolestech bederní páteře a také vhodná cvičení pro ženy v těhotenství.
    "Podmínkou pro funkční systém je spolupráce s lékaři, kteří vědí, že existujete, věří v prevenci a jsou ochotni s vámi pracovat," uvedl ředitel evropské divize asociace IHRSA Hans Muench.
    Různé modely zdravotních fitness podle něj dobře fungují v celé Evropě. "Například ve Vídni je to projekt Vienna Medical Fitness, v Německu Aktiva Medici, po celém Švýcarsku existuje síť center Kieser Training," vyjmenoval Muench.

 

Zdroj: ctk.cz

Tématické zařazení:

 » Aktuality  

 » Sport  

 » Zajímavosti  

 

Startuje předprodej vstupenek na pražský koncert Nicka Cavea & The Bad Seeds

zdroj: 2media.cz

Praha | Nick Cave & The Bad Seeds oznámili osmitýdenní evropské turné, které startuje 24.září v anglickém Bournemouth v International Centre. Evropské koncerty následují show v Austrálii (leden 2017) a v...

 

USA (květen & červen 2017). Na tomto turné bude mít evropské publikum poprvé možnost zažít koncertní podobu písní z nového alba Skeleton Tree společně s mnoha dalšími klasickými skladbami Nicka Cavea & The Bad Seeds. Nick Cave & The Bad Seeds naposledy koncertoval v Evropě na turné v roce 2013. Po třech letech se vrací a 26. října vystoupí v pražské O2 aréně. 
 
Nick Cave & The Bad Seeds vystoupí jako seskupení osmi hudebníků - Nick Cave, Warren Ellis, Martyn Casey, Thomas Wydler, Jim Sclavunos, Conway Savage, George Vjestica a Larry Mullins. 
 
Skeleton Tree, šestnácté studiové album Nicka Cavea & The Bad Seeds, je nyní v prodeji. Album vyšlo v září 2016 jeden den po premiéře snímku One More Time With Feeling – celovečerním filmu o vzniku alba, který režíroval Andrew Dominik (Chopper, The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford). Album ‘Skeleton Tree’ dosáhlo prvenství v žebříčcích osmi zemí, dostalo se mezi prvních pět alb v jedenácti zemích a do první dvacítky alb v mnoha dalších zemích. Album kapele získalo její dosud nejvyšší umístění v žebříčcích Velké Británie: 2 (OCC) a USA: 27 (Billboard), v Británii bylo oceněno stříbrnou deskou (BPI). Bylo nominováno na cenu BRIT Award (2017) v kategorii Best International Group. Kritikou vysoce hodnocení Nick Cave & The Bad Seeds prodali dosud celosvětově přes pět milionů alb. Jejich vliv je nesmírný a dalekosáhlý, jsou nadále jedněmi z umělecky nejsilnějších a nejpůsobivějších seskupení na světě. 
 
“Byli jsme na divném místě, vycházím a mžourám do světla… Je dobré zase hrát.” Nick Cave
 
“Show Nicka Cavea and the Bad Seeds je událost, nejenom koncert” Daily Review
 
“Musel by se stát zázrak, aby tohle překonala kterákoliv jiná kapela”  AMNplify
 
“Jedna z nejlepších koncertních skupin na světě” The AU Review
 
“Velkolepé je slabé slovo”  Moshcam

Zdroj: Alice Titzová

Tématické zařazení:

 » Aktuality  

 » Kultura  » Kultura  

 » Kultura  » Hudba  

 » Kraje  » Praha  

 

Anketa

Souhlasíte se zavedením elektronických pokladen?

ano

54.1%

 

ne

45.9%

 

 

Anketa

Jste pro, aby se znovu proplácely i první tři dny nemocenské?

ano

66.7%

 

ne

33.3%

 

 

Anketa

Opatříte si registrační značku na přání?

ano

43.6%

 

ne

56.4%