Francouzská vysoká krejčovina oživuje tradici rukavičkářství - Aktuality - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Aktuality

Francouzská vysoká krejčovina oživuje tradici rukavičkářství

zdroj: cuteornotcute.blogspot.com

Millau | Chanel, Dior, Hermes, Vuitton... Vysoká krejčovina si stále navléká rukavice v bývalé metropoli rukavičkářství v Millau ve střední Francii, kde luxusní průmysl zachránil jeden z klenotů francouzské...

 

módy, napsala agentura AFP.
    Dlouhé rukavice pro eleganci, polorukavice pro sportovce, z jehněčí kůže pro měkkost, z krajty nebo leguána pro ty, kdo mají rádi exotiku, z parfémované kůže či pošité kohoutím peřím pro sběratele... Rukavice se u předních módních značek vracejí jako nezbytný doplněk.
    "Naším cílem je vyrábět rukavice, které jsou klenotem na ruce," zdůrazňuje Manuel Rubio, generální ředitel domu Causse, který nedávno koupil Chanel.
    "Rukavice mají dát styl osobě, která je bude nosit," říká a ukazuje nové modely manufaktury založené v roce 1892, kdy rukavičkářství v tomto městě stálo na svém vrcholu.
    V té době zde v 80 jirchářstvích a 20 manufakturách na výrobu rukavic pracovalo témě 7000 lidí a vyrobilo se tu více než čtyři miliony párů rukavic, uvádí kurátor muzea v Millau François Leyge.
    V Millau byla k dispozici zásadní surovina: kůže milionů jehňat z ovcí, které se pro mléko chovaly na náhorní planině Larzac nedaleko roquefortských jeskyní.
    Výroba rukavic, která v tomto městě pochází z 12. století, prosperovala díky rozmarům královny Marie Antoinetty či extravaganci císařovny Josefiny, Napoleonovy manželky, která si jich za rok dokázala objednat až 985 párů. Na konci 19. století bylo nemyslitelné, aby světa znalý člověk vyšel z domu bez rukavic, a tato móda do jisté míry přetrvala až do 60. let minulého století.
    Avšak v 70. letech se móda změnila, džíny vyžadovaly jiné doplňky, jako byl šátek nebo bižuterie. To manufakturám v Millau zasadilo těžkou ránu. Zbytek dokonalo zvýšení ceny práce v odvětví, kde hlavní roli hraje lidská ruka.
    Dnes jsou tu jen čtyři jirchářství a čtyři manufaktury na výrobu rukavic s 310 zaměstnanci.
    Nejvýznamnější z nich, Causse se 42 zaměstnanci, se přestěhovala do dílny realizované architektem Jeanem-Michelem Wilmottem a ročně vyprodukuje 25.000 párů navržených uměleckou ředitelkou Nadine Carelovou.
    Manufaktura Fabre se může pyšnit tím, že její rukavice měla Nicole Kidmanová při natáčení filmu Grace de Monaco režiséra Oliviera Dahana a že na zakázku Christiana Diora vyrobila rukavice pro monackou kněžnu Grace Kellyovou.
    Lavabre-Cadet, který byl kdysi vzorem v rukavičkářství a vyrobil modely, od nichž se legendární lupič džentlmen Arséne Lupin nikdy neodloučil, vede bývalá modelka Mary Beyerová. Dílna nyní zajišťuje klasickou produkci, kterou někdy prolíná fantazií.
    Zatímco ve Francii největší část textilního průmyslu vymizela vzhledem k expanzi závodů v rozvíjejících se zemích, tyto manufaktury zachovávají staletou dovednost lidské ruky, která by nevyhnutelně zanikla, kdyby nebylo luxusního průmyslu. "Velmi vysoká úroveň produkce je jediným způsobem, jak tuto aktivitu ve Francii zachovat," přiznává Manuel Rubio.
    Nicméně majitel největší skupiny světového luxusu LVMH a nejbohatší Francouz Bernard Arnault údajně zamýšlí opustit Francii, aby se vyhnul zvýšeným daním, o nichž rozhodla socialistická vláda.
    Tato klientela ze sféry luxusu je náročná a vyžaduje produkci, jež nepřekračuje stovku párů rukavic. "Každá značka má svůj svět a my se musíme podřídit jeho pravidlům," konstatuje Nadine Carelová. Kolekce se někdy několikrát ročně mění. Taková pravidla by výrobci v zahraničí nerespektovali.
    Vysoká krejčovina koncem 90. let pozdvihla rukavice na módní mola a učinila z nich nezbytný doplněk.
    Rukavičkářství Causse, které kromě výroby pro velké luxusní domy produkuje vlastní značku, zdůrazňuje význam ozdob na rukavicích, ať již jde o kožešinu, spony či kovové prvky. Návrhy těchto ozdob jsou často svěřovány známým umělcům, jako je výtvarník André. Cena takových rukavic se pak může vyšplhat až na 3000 eur (75.000 Kč). Umělci, jako jsou Sharon Stoneová, Madonna či Kylie Milogueová a Karl Lagerfeld, nosí výrobky tohoto rukavičkářství.
    "Dnes se rukavice nosí kvůli stylu, vzhledu, zkrátka z estetických důvodů. Je to módní prvek, jímž se chce jeho nositel odlišit. Ochrana před chladem končí až na druhém místě," zdůrazňuje Manuel Rubio.

 

Zdroj: afp.com

Tématické zařazení:

 » Aktuality  

 » Zajímavosti