V Ostravě by se měl omezit hazard, shodují se političtí lídři - Moravskoslezský - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Moravskoslezský

V Ostravě by se měl omezit hazard, shodují se političtí lídři

zdroj: archiv Metropolu

Ostrava | Výrazného omezení hazardu by se v příštím volebním období mohli dočkat obyvatelé Ostravy. Na potřebě jeho regulace se totiž shodují všichni lídři politických subjektů oslovení v předvolební anketě...

 

ČTK. Zatímco však někteří prosazují plošný zákaz, jiní se přiklánějí pouze k částečné regulaci.
    Právě na těchto názorových rozporech ale ztroskotala příprava nové obecně závazné vyhlášky omezující hazard, na níž se nynější vedení města nebylo schopno shodnou zhruba dva roky. Ostravu nyní vede koalice ČSSD a ODS, někteří čelní představitelé těchto stran ale v nadcházejících komunálních volbách kandidují za jiné subjekty. K plošnému zákazu ve městě se přiklání především levicově orientované strany jako ČSSD a KSČM, hnutí Úsvit by problematiku řešilo obecným zákonem.
    Horkým tématem by v Ostravě mohla být také výše jízdného v MHD. Zatímco například KSČM by do budoucna chtěla postupně prosadit bezplatnou dopravu, další uskupení se přiklánějí spíše k bezplatnému jízdnému či slevám pouze pro určité skupiny obyvatel jako jsou například studenti či senioři.
    Naprostá shoda naopak panuje v otázce transparentního zveřejňování informací o veřejné zprávě, na němž se shodli všichni lídři.


    1. Jaký projekt by měl být investiční prioritou města v nadcházejícím volebním období a jak by měl být financován?
    Tomáš Macura (ANO): Projekt sociálních bytů, který bude určen pro lidi zapojené do programu sociální inkluze, seniory a mladé rodiny. Financování kombinací prostředků města, národních zdrojů a fondů EU.
    Lumír Palyza (ČSSD): Rozvoj vědecko-technologického parku, řešení rozvojové zóny v Hrušově, další zateplení mateřských a základních škol a jejich vybavení. Peníze chceme získat z rozpočtů ministerstev a města.
    Zbyněk Pražák (KDU-ČSL): Investice, které přinesou pracovní místa, parkování především na sídlištích, zlepšení dopravní infrastruktury. Vadí mi zdevastované a nevyužívané objekty, město musí najít sílu je řešit.
    Martin Juroška (KSČM): Chceme se zaměřit na běžné potřeby občanů a zvolnit tempo u velkých projektů. Rekonstrukce cest, chodníků, kanalizací, výstavba kanalizací, malá hřiště, kamerové systémy, parkovací plochy.
    Martin Štěpánek (ODS): Jako nejpřínosnější vidím rozšíření vědecko-technologického parku. Zde by mohla vzniknout celá řada pracovních míst především pro absolventy vysokých škol. Zdrojem jsou peníze z EU.
    Lukáš Semerák (Ostravak): Město není zřízeno za účelem podnikání a musí si přestát hrát na bohatého investora. Za důležité považuji sehrát aktivní roli při převodu bytů v majetku RPG na město a následně nájemníkům.
    Petr Kajnar (Ostravské fórum): Prioritou je dobudování zóny v Hrušově, dokončení infrastruktury v zóně Mošnov, rozšíření vědecko-technologického parku, stavba Severního spoje. Chceme inkubátor pro začínající řemeslníky.
    Martin Piperek (TOP 09): Dle našeho mínění by mělo být absolutní prioritou města, a to nejen v nadcházejícím volebním období, trvalé zvyšování atraktivity Ostravy jako místa ke studiu, práci, bydlení a životu vůbec.
    Roman Gelnar (Úsvit): Výstavba bioplynové stanice, podpoří se zaměstnanost. Zlepší se využití městského odpadu a také se podpoří využití kalů z čistíren. Financováno využitím fondů a dotací z programu EU.


    2. Jste pro transparentní zveřejňování informací o veřejné zprávě - smluv, výběrových řízení, objednávek, faktur - na internetu, například na webových stránkách města či Portálu veřejné správy?
    Tomáš Macura (ANO): Jednoznačně ano. V rámci našeho projektu Otevřené a transparentní radnice však chceme jít ještě dále a aktivně zapojit občany do rozhodování o zásadních otázkách života města včetně rozpočtu.
    Lumír Palyza (ČSSD): Transparentnost veřejné správy je základní podmínkou dobrého fungování města. Zveřejnění smluv výběrových řízení, objednávek a faktur na webových stránkách bude samozřejmostí.
    Martin Juroška (KSČM): Ano, transparentnost je jednou z cest, jak zvýšit hospodárnost ve veřejné správě.
    Zbyněk Pražák (KDU-ČSL): Zejména u zásadních věcí by to dnes již mělo být naprostou samozřejmostí. Rozsah zveřejněných informací musí ale být pochopitelně v souladu s naší legislativou.
    Martin Štěpánek (ODS): Chod města má být absolutně transparentní. Uděláme vše proto, aby se neopakovaly kauzy typu Dědic. V novém volebním období by byly všechny zakázky a smlouvy přístupné na stránkách města.
    Lukáš Semerák (Ostravak): Samozřejmě. Městský obvod, který vedeme, jako jediný všechny smlouvy zveřejňuje na webu. Chceme, aby se tato praxe stala pravidlem nejen ve městě, ale také ve všech jím vlastněných organizacích.
    Petr Kajnar (Ostravské fórum): Na radnici i ve společnostech funguje nejotevřenější systém elektronických aukcí v ČR, zveřejňujeme smlouvy nad 500.000 korun. Nebráníme se dalším možnostem, jak zprůhlednit rozhodování.
    Martin Piperek (TOP 09): Jsme pro transparentnost ve fungování veřejné zprávy. Proto poslanci TOP 09 ve sněmovně prosazují Zákon o registru smluv, podle něhož žádná smlouva nebude platná, pokud nebude zveřejněna.
    Roman Gelnar (Úsvit): Transparentnost veřejných financí je významnou možností, jak omezit korupci a plýtvání finančními prostředky. Argumenty proti registru smluv jsou výmluvami, jak bránit veřejné kontrole.


    3. Jste pro vyhlášku omezující hazard na území města, která by zakázala či dramaticky omezila provozování výherních automatů a kasin?
    Tomáš Macura (ANO): Jsme pro zásadní omezení hazardu na území města, nikoliv však pro plošný zákaz. Absolutní prohibice nic neřeší, pouze přesune hazard do sféry černé ekonomiky mimo jakoukoli regulaci.
    Lumír Palyza (ČSSD): Jsem pro plošný zákaz hazardu na území města Ostravy.
    Zbyněk Pražák (KDU-ČSL): Dokážu si představit zákaz hazardu v celém městě. Podobné kroky ale vedou k rozšíření černého trhu. Takže redukce se stanovením lokálních i provozních mantinelů.
    Martin Juroška (KSČM): Ano. KSČM bude prosazovat plošný zákaz provozování výherních hracích přístrojů, které v důsledku způsobují rodinné tragédie a zvyšují kriminalitu.
    Martin Štěpánek (ODS): Chceme, aby herny a kasina zmizely z blízkosti škol, úřadů, zdravotnických zařízení i bytových oblastí. Vymezíme místa i počet těchto zařízení a budeme je důsledně kontrolovat.
    Lukáš Semerák (Ostravak): Čtyři roky se snažíme dosáhnout přijetí vyhlášky regulující hazard. Petr Kajnar, ČSSD i ODS tomu brání a hájí zájmy loterijní lobby. Chceme účinnou regulaci, ne populistickou prohibici.
    Petr Kajnar (Ostravské fórum): Ano.
    Martin Piperek (TOP 09): Správnou cestou je zrušení neregulovaných heren a omezení těchto aktivit do omezeného počtu kasín s povinnou registrací hráčů při vstupu a napojením kupříkladu na finanční úřady.
    Roman Gelnar (Úsvit): Je to jeden z hlavních tematických bodů našeho hnutí. Tento problém je nutno řešit plošně obecným zákonem. Městskými vyhláškami může dojít a dochází pouze k přesunu do jiné lokality.


    4. Vyhovuje vám současný stav financování MHD? Nebo uvažujete o jeho zvýšení, snížení nebo dokonce o úplném zrušení jízdného?
    Tomáš Macura (ANO): Zrušení jízdného neplánujeme. Uvažujeme však o rozšíření skupin s nárokem na bezplatné jízdné i na mládež a na seniory od 65 let a dále o zjednodušení celého systému zrušením zón.
    Lumír Palyza (ČSSD): Budu prosazovat jízdné MHD zdarma pro děti, školáky, studenty do 26 let a seniory nad 65 let. Pro ostatní občany snížení jízdného. Současný stav financování MHD bude podroben kontrole.
    Martin Juroška (KSČM): Prosazujeme dlouhodobě bezplatnou MHD. Nejprve chceme zrušit zóny, zlevnit jízdenky. Bezplatnou MHD pro seniory a děti do 15 let. A odpovědně připravit a zavést bezplatnou MHD pro všechny.
    Zbyněk Pražák (KDU-ČSL): Úplné zrušení jízdného by neznamenalo výrazné zvýšení užívání MHD a menší počet aut v ulicích. Městský rozpočet by to stěží utáhl. Nejsem ale pro jeho navýšení, nechal bych výhody pro seniory.
    Martin Štěpánek (ODS): Jízdné by se mělo upravovat přibližně o míru inflace. U seniorů zvažujeme zavedení speciální slevové karty, která by jízdné pro tyto osoby zvýhodnila.
    Lukáš Semerák (Ostravak): V dopravním podniku se musí přestát krást, úspora se pak plně může promítnout do snížení jízdného. Odborným vedením se dá postupně zatraktivnit cestování MHD a současně jízdné dále snižovat.
    Petr Kajnar (Ostravské fórum): Z jízdenky platí občan třetinu, zbytek město. Kraj dotuje dopravu 1,5 mld., ale ani korunu Ostravě, byť třetina osob v MHD jsou mimoostravští. Při lepším rozdělení, je snížení možné.
    Martin Piperek (TOP 09): O úplném zrušení jízdného rozhodně neuvažujeme. Bezplatné jízdné pro studenty by ale mohlo zvýšit atraktivitu Ostravy. Uvažujeme o snížení bezplatné přepravy důchodců ze 70 na 65 let.
    Roman Gelnar (Úsvit): Sledujeme zkušenosti z jiných měst, kde zavedli bezplatné MHD a mnohde úspěšně. V Ostravě navrhujeme zrušení tarifních zón a důkladné vyhodnocení zkušeností a dopadů z jiných měst.


    5. Jak konkrétně chcete z pozice města řešit narůstající počet ubytoven a s nimi spojené problémy?
    Tomáš Macura (ANO): Základem je chystaná změna legislativy. Z pozice města budeme dbát na dodržování pořádku v těchto lokalitách a podmínek pro provoz ubytoven. Těm aktivním umožníme dosáhnout na sociální byty.
    Lumír Palyza (ČSSD): Kontrolní činnost města bude provázána s prevencí a spoluprací s obvody a neziskovkami v rámci pomoci sociálně vyloučeným lidem a jejich začlenění do společnosti.
    Martin Juroška (KSČM): Zatím lze jen zvýšit hlídky městské policie v okolí a případně prověřovat dodržování stavebních a jiných norem v objektech. Na tahu je stát. Vytvořil prostor pro tento byznys a měl by ho také uzavřít.
    Zbyněk Pražák (KDU-ČSL): Udělat vše proto, aby se lidé pro své dluhy do ubytoven nedostali. Bydlení se sociálním programem, kontrola výdajů. Dále certifikace ubytoven a omezení doplatku ne na osoby, ale na plochu.
    Martin Štěpánek (ODS): Inicioval jsem vznik Petice proti ubytovnám a připomínkoval zákon o hmotné nouzi tak, aby nedocházelo ke zneužití doplatku na bydlení a obce získaly možnost nedat souhlas s ubytovnou.
    Lukáš Semerák (Ostravak): Provozování ubytoven je výnosným obchodem, pro který nastolily podmínky ODS a ČSSD. Kombinací pozitivní motivace a účinné represe lze i z pozice města negativní jevy výrazně eliminovat.
    Petr Kajnar (Ostravské fórum): Řešení je ve Sněmovně. Sociální podporu má dostávat ten, kdo vykonává veřejně prospěšnou činnost nebo se vzdělává nejméně 40 hodin týdně.
    Martin Piperek (TOP 09): Předpokladem řešení tohoto problému je vyřešit na centrální úrovni problém s předraženými nájmy v ubytovnách. Podpoříme bydlení pro mladé rodiny, pracující matky samoživitelky a osamělé seniory.
    Roman Gelnar (Úsvit): Hnutí Úsvit počátkem roku navrhlo zákon, který zneužívání příspěvků na bydlení, zejména v ubytovnách řešil. Je to jedna z dalších priorit našeho hnutí.


    6. Považujete za dostačující investice do zkvalitňování ovzduší, jaké projekty pro zlepšení jeho stavu budete prosazovat?
    Tomáš Macura (ANO): Budeme tlačit na další snižování emisí u velkých znečišťovatelů a podporovat modernizaci lokálních topenišť, ekologizaci dopravy, řešení emisí z Polska a projekty izolační zeleně.
    Lumír Palyza (ČSSD): Uvítal bych zvýšení financí na zkvalitňování ovzduší v Ostravě. Chci se zaměřit na prosazení ekologizace veřejné dopravy a najít dostatek peněz pro ozdravné pobyty dětí v přírodě.
    Martin Juroška (KSČM): Čistění silnic, výsadbu zeleně, dotace a bezúročné půjčky na výměnu kotlů. Od státu chceme jednaní s Polskem kvůli snížení emisních limitů a možnost regulovat znečišťovatele v kritických obdobích.
    Zbyněk Pražák (KDU-ČSL): Podpořím opatření, která přispějí k omezení znečištění z průmyslu, dopravy a lokálních kotelen. Je třeba zajistit možnost vhodné "rekreace" těm, kteří žijí v nejzatíženějších lokalitách.
    Martin Štěpánek (ODS): Investice jsou dostatečné. Budeme pokračovat v podpoře ekologické MHD, kotlíkové dotaci, čištění ulic a odprašování průmyslových podniků. Nově chceme spolupracovat s občanskými sdruženími.
    Lukáš Semerák (Ostravak): Nepovažuji. Vedení města nemá skutečný zájem o zlepšení. V praxi jen neefektivně mrhá stovky milionů korun místo, aby třeba systematicky sbíralo prach nebo budovalo opravdovou ochrannou zeleň.
    Petr Kajnar (Ostravské fórum): Ze strany města ano. Rozšiřujeme tramvajovou a trolejbusovou dopravu, vysázeli jsme nové stromy a keře. Podstatný je tlak vlády na Polsko a účinný program na výměnu kotlů.
    Martin Piperek (TOP 09): Znečištění ovzduší má tři největší složky: průmysl, automobilová doprava a drobná topeniště a nižší normy na polské straně hranic. V řešení dvou posledně jmenovaných vidím rezervy.
    Roman Gelnar (Úsvit): Kotlíkové dotace jsou účinné, ale nedostačující. Jsme pro jejich zvýšení a dohled nad skutečnou výměnou těchto kotlů. Velký problém jsou emise z Polska, ale řešení je spíše věci našich europoslanců.

Zdroj: ctk.cz

Tématické zařazení:

 » Aktuality  

 » Politika  

 » Kraje  » Moravskoslezský