Prioritou Jihlavy je dobudování kanalizace, shodují se lídři - Vysočina - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Vysočina

Prioritou Jihlavy je dobudování kanalizace, shodují se lídři

zdroj: archiv Metropolu

Jihlava | Jihlava by se měla v následujícím volebním období zaměřit na rekonstrukci a dobudování kanalizační sítě a vodovodního vedení a s tím související opravu chodníků. Myslí si to většina lídrů hlavních stran...

 

kandidujících ve městě v nadcházejících obecních volbách. K financování by město mělo vedle svých peněz využít i prostředků z nejrůznějších dotací. Vyplývá to z ankety ČTK mezi lídry stran zastoupených v současnosti v Poslanecké sněmovně a jihlavském zastupitelstvu.
    Všechny oslovené strany souhlasí s transparentním zveřejňováním smluv, výběrových řízení a dalších informací o veřejné správě buď na Portálu veřejné správy, nebo na webových stránkách města. Pouze někteří z lídrů mají obavy z větší administrativní zátěže.
    Stoprocentní shoda panuje mezi volebními lídry také o prospěšnosti vyhlášky omezující hazard. Polovina lídrů považuje současné ceny jízdenek v městské hromadné dopravě za přiměřené, druhá polovina chce usilovat o jejich zlevnění. Referendum o možné výstavbě spalovny v Jihlavě pokládá většina volebních lídrů za předčasné, podle jejich názoru by se konalo s nedostatkem objektivních informací. Většina je také spíše proti stavbě silničního mostu přes Sasovské údolí, který by měl být součástí vnitřního obchvatu města, vyplývá z jejich odpovědí.


    1. Jaký projekt by měl být investiční prioritou města v nadcházejícím volebním období a jak by měl být financován?
    Radek Popelka, ANO: Z našeho pohledu je velmi důležitou investicí rekonstrukce a dobudování vodovodní a kanalizační sítě. Pro financování tohoto projektu chceme v maximální míře využít fondy EU.
    Rudolf Chloupek, ČSSD: Prioritou je oprava a výstavba kanalizace, případně vodovodů. Projekt s podporou ROP už byl zahájen. Financování z nájemného a dotací. Další prioritou je přestavba zimního stadionu. Financování sdružením prostředků státu, kraje, města a z dotací.
    Karolína Koubová, Forum Jihlava: Vidíme celý soubor menších investic v různých oblastech, které v celku umožní Jihlavanům snadnější a spokojenější veřejný život. Financování by mělo být ze státního i soukromého sektoru.
    Jaromír Kalina, KDU-ČSL: Prioritou jsou opravy a dobudování kanalizační infrastruktury s náklady asi dvou miliard korun. Financování s využitím všech zdrojů včetně dotací. Podmínkou je dokončení vystoupení Jihlavy ze SVAK Jihlavsko.
    Pavel Šlechtický, KSČM: Prioritou města jsou opravy chodníků a s tím spojené rekonstrukce kanalizací a vodovodů s využitím dotací z EU. Poté zahájení rekonstrukce Horáckého zimního stadionu za přispění Kraje Vysočina.
    Jaroslav Vymazal, ODS: Rekonstrukce a rozšíření kanalizační a vodovodní sítě. Financován by měl být z peněz, které SVAK Jihlavsko zadržuje Jihlavě, z nájemného za vodné a stočné a ze Státního fondu životního prostředí.
    Věra Podhorská, TOP 09: Investičních projektů díky EU už bylo dost. Měli bychom se starat o to, kde vezmeme peníze na jejich udržitelnost, když je téměř všechen tržní majetek města už prodán. Rekonstrukce zimního stadionu by se zřejmě platila z vlastních peněz města nebo úvěrem.
    Michal Suchý, Úsvit přímé demokracie: Investiční prioritou města by mělo být dokončení rekonstrukce kanalizační sítě, dále řešení dopravní situace, parkování a opravy chodníků, zajištění dostatku míst v předškolních zařízeních.


    2. Jste pro transparentní zveřejňování informací o veřejné zprávě - smluv, výběrových řízení, objednávek, faktur - na internetu, například na webových stránkách města či Portálu veřejné správy?
    Radek Popelka, ANO: Rozhodně ano, transparentní veřejná správa je naší prioritou.
    Rudolf Chloupek, ČSSD: Proti zveřejňování dokumentů města nic nemám. Obávám se však přílišného administrativního zatížení starostů malých obcí. Problém může zveřejnění způsobit snížením konkurenceschopnosti městských společností.
    Karolína Koubová, Forum Jihlava: Rozhodně ano! Zavedeme povinnost radnice zveřejnit všechny dokumenty, vyjma těch, u kterých to nedovolují zákony, tak, aby je mohl kdokoli jednoduše a rychle najít a zorientovat se v nich.
    Jaromír Kalina, KDU-ČSL: Nemám s tím problém. Je třeba jen domyslet administrativní stránku záležitosti. Zveřejnění informací u státních výrobních podniků by ale mohlo znamenat jejich obnažení před konkurenty na trhu.
    Pavel Šlechtický, KSČM: Na webu města a portálu veřejné správy musí být podrobné informace o všech smlouvách, jejich dodatcích a výběrových řízeních. K navrhovanému rozpočtu města, případnému dalšímu úvěru města by měla předcházet diskuse s občany.
    Jaroslav Vymazal, ODS: Město tak již činní a tento proces schvaluji, aby nemohlo dojít k rádoby zpochybňování.
    Věra Podhorská, TOP 09: Budeme prosazovat zveřejnění uvedených dokumentů jak na Portálu veřejné správy, pokud to bude technicky proveditelné bez zbytečných nákladů, tak i na internetových stránkách města.
    Michal Suchý, Úsvit přímé demokracie: Zajištění transparentnosti hospodaření města je jedním z hlavních bodů našeho programu. Jsme pro zveřejňování obchodních smluv včetně jejích dodatků prostřednictvím webových stránek města.


    3. Jste pro vyhlášku omezující hazard na území města, která by zakázala či dramaticky omezila provozování výherních automatů a kasin?
    Radek Popelka, ANO: Tato vyhláška již existuje. Zákaz má platit od ledna 2015.
    Rudolf Chloupek, ČSSD: Město Jihlava již vyhlášku zakazující hazard vydalo. Míč je teď na straně státu, aby nedocházelo k znevýhodňování obcí, které proti hazardu bojují.
    Karolína Koubová, Forum Jihlava: Jsme nejen pro vyhlášku omezující hazard, prioritou je i ale prevence proti drogám, kouření a alkoholu. Chceme v Jihlavě probudit veřejnou diskusi na toto téma.
    Jaromír Kalina, KDU-ČSL: Jednoznačně ano. Takzvané podnikání v oblasti hazardu, sociálního bydlení, novodobých exekucí je nemravné a stojí tuto společnost zbytečně hodně sil a prostředků.
    Pavel Šlechtický, KSČM: Budeme jednoznačně a bez výjimek trvat na již schváleném usnesení zastupitelstva zakazujícím provozování výherních automatů a terminálů na území Jihlavy od 1.1. 2015.
    Jaroslav Vymazal, ODS: Ano, jsem pro zákaz výherních hracích i loterijních automatů, v takové podobě, jak se u nás používají. Neměl bych problém s kasiny, do kterých nemají přístup sociálně slabší občané.
    Věra Podhorská, TOP 09: Vyhláška byla schválena v roce 2012 a zástupci TOP 09 v městském zastupitelstvu hlasovali pro. Na tom už nic měnit nebudeme. Peníze na sport budou chybět, ale na řešení této problematiky již nebyla politická vůle.
    Michal Suchý, Úsvit přímé demokracie: Souhlasíme s již přijatou obecně-závaznou vyhláškou o zákazu provozování loterií a jiných podobných her a jsme proti snahám o její změnu.


    4. Vyhovuje vám současný stav financování MHD? Nebo uvažujete o jeho zvýšení, snížení nebo dokonce o úplném zrušení jízdného?
    Radek Popelka, ANO: Chceme upravit trasování a cenu jízdného tak, aby občany motivovala k jejímu využívání. Tím by mělo dojít k navýšení tržeb z jízdného, které samotné tvoří asi 37 procent financování MHD.
    Rudolf Chloupek, ČSSD: Jízdné v Jihlavě je srovnatelné a spíše nižší než v obdobných městech. Je to vždy otázka nákladů a priorit. Myslím si ale, že největším problémem není jízdné, ale dosažitelnost a účelnost MHD.
    Karolína Koubová, Forum Jihlava: Změny podpoříme, už jenom kvůli odlehčení centra od aut. Rádi bychom snížili jízdné, zjednodušili systém jízdného na jednotnou či jednoduchou taxu. Chceme vytvořit motivační systém pro častější využívání jízdních kol.
    Jaromír Kalina, KDU-ČSL: Rozhodně jsem proti dalšímu navyšování jízdného. Nejsem ale zastánce jeho zrušení. Musí být finančně dostupné a zajímavé pro cílovou skupinu obyvatel. Vhodné by bylo zavedení několika okružních nočních linek autobusů.
    Pavel Šlechtický, KSČM: Budeme usilovat o zlevnění MHD a o zvýšení dotace města dopravnímu podniku. Ve volebním programu navrhujeme bezplatnou městskou hromadnou dopravu pro děti do deseti let.
    Jaroslav Vymazal, ODS: Současná výše jízdného je přiměřená a přitom došlo k navýšení spojů a obnově vozového parku o bezbariérové trolejbusy i autobusy a ekologické autobusy na CNG.
    Věra Podhorská, TOP 09: Zdražování by nepřispělo k našemu záměru, aby jezdilo více lidí MHD namísto aut. Úplné zrušení jízdného si město Jihlava z finančních důvodů v současné době nemůže dovolit.
    Michal Suchý, Úsvit přímé demokracie: U MHD je potřeba se zaměřit především na její zefektivnění, pak je možné i snížení jízdného. Dvě noční linky by mohly zajistit dopravní obsluhu celého města.


    5. Jste pro referendum o možné výstavbě spalovny?
    Radek Popelka, ANO: Každému referendu musí předcházet nabídka variant řešení a otevřená diskuse nad nimi. Tu u otázky referenda o spalovně postrádáme.
    Rudolf Chloupek, ČSSD: Nyní není k mání žádný dostatečně propracovaný návrh energetického využití, nikoliv prostého spalování zbytkového odpadu, a proto nejde o racionální volbu občanů, nýbrž o populismus.
    Karolína Koubová, Forum Jihlava: V tuto chvíli ne, zdá se nám, že nic neřeší. Občanům Jihlavy a i nám stále chybí dostatek objektivních a odborně připravených informací od obou stran pro objektivní rozhodnutí.
    Jaromír Kalina, KDU-ČSL: Tak jak je formulováno jsem zásadně proti. Zamezit do budoucna možnosti likvidace části odpadů, které by bylo nutno uložit na skládku, v kapacitně odpovídajícím zařízení, které bude splňovat přísné emisní limity, považuji za hloupost.
    Pavel Šlechtický, KSČM: Ve volebním programu je jednoznačně referendum k výstavbě spalovny uvedeno. Je to pro nás závazné.
    Jaroslav Vymazal, ODS: Pokud si to občané budou přát, tak určitě ano. Měli by však vědět, o čem budou hlasovat, měli by znát možné alternativy a jejich ekologické a ekonomické dopady.
    Věra Podhorská, TOP 09: Referendum bude, ať chceme či nechceme. Otázka spalovny vyvolala velkou pozornost i díky traumatu z firmy Kronospan. Spíše se přikláníme k faktu, že samotné referendum je předčasné, protože ČR nemá právní legislativu v této oblasti.
    Michal Suchý, Úsvit přímé demokracie: Město by mělo naslouchat a znát názory svých obyvatel v této věci. V současné době už je referendum nejen o spalovně, ale i o celé problematice řešení odpadů v Jihlavě nevyhnutelné.


    6. Jste pro stavbu silničního mostu přes Sasovské údolí, jenž má být součástí vnitřního obchvatu města?
    Radek Popelka, ANO: Most přes Sasovské údolí je navržen jako součást vnitřního okruhu a ten v tuto chvíli není z hlediska územního rozvoje aktuálním tématem. Naší prioritou je dobudování obchvatu města.
    Rudolf Chloupek, ČSSD: Pokud bude nalezeno jiné schůdné řešení propojení mezi Znojemskou a Brtnickou ulicí, které funkci městského okruhu může plnit, nevidím důvod most stavět.
    Karolína Koubová, Forum Jihlava: Jsme pro velkou diskusi na toto téma, která musí vše vyřešit komplexně, jak po ekologické stránce, tak urbanistické. Navržené řešení musí mít minimální dopady na pohodu bydlení obyvatel lokality.
    Jaromír Kalina, KDU-ČSL: Vnitřní obchvat je okrajová priorita. Jihlava potřebuje vyloučit tranzitní dopravu městem a přesměrovat ji na vnější obchvat. Jeho dobudování není v kompetenci města ale je třeba zesílit tlak na jeho urychlené dobudování. Navíc je třeba řešit parkování ve městě.
    Pavel Šlechtický, KSČM: V našem volebním programu je uvedeno, že o vnitřním okruhu přes Sasovské údolí je třeba nechat rozhodnout občany. Osobně jsem proti stavbě silničního mostu přes Sasovské údolí.
    Jaroslav Vymazal, ODS: Jihlava potřebuj vybudovat vnitřní okruh a vnější obchvat. Samozřejmostí musí být, že půjde o maximálně citlivé řešení vůči životnímu prostředí.
    Věra Podhorská, TOP 09: Jsme pro variantu dokončit obchvat budovaný ŘSD, který je plánován přibližně o 500 metrů dále. Doba, kdy bude vnitřní komunikace potřebná, je velmi vzdálená.
    Michal Suchý, Úsvit přímé demokracie: Výstavbou mostu by byl zasažen ráz krajiny a komfort lidí, kteří zde provozují své aktivity. S ohledem na výši investice a k celkovému efektu tohoto díla jsme proti realizaci.

Zdroj: ctk.cz

Tématické zařazení:

 » Aktuality  

 » Politika  

 » Kraje  » Vysočina