Nejčastější investiční prioritou v Karlových Varech je dům pro seniory - Karlovarský - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Karlovarský

Nejčastější investiční prioritou v Karlových Varech je dům pro seniory

zdroj: archiv Metropolu

Karlovy Vary | Nový dům pro seniory je jednoznačně dominujícím hlavním investičním cílem hlavních stran a hnutí, které kandidují v letošních komunálních volbách v Karlových Varech. Všichni také chtějí...

 

transparentnost fungování města. V názoru na regulaci hazardu jsou již značné odlišnosti, od tolerance (ANO 2011)až po úplný zákaz (ALTERNATIVA). Chátrající Alžbětiny lázně si přejí všichni oslovení zachovat v majetku města a hledat možnosti, jak zaplatit jejich rekonstrukci, zjistila ČTK v anketě mezi lídry parlamentních stran kandidujících v krajském městě a stran, které jsou v současném zastupitelstvu.
    Každá strana svým způsobem chce pomoci zastavit trend, kdy městu ubývá obyvatel a jejich počet už klesnul pod 50.000. I když většinou nabízejí podobná řešení, jako je vytvoření pracovních míst a dostupného bydlení, připouští, že město samo o sobě má jen malé možnosti, jak trend úbytku obyvatel jednoduše změnit.
    Většina oslovených považuje výdaje 70 milionů korun ročně na provoz MHD za vysoké, nicméně na zachování současné podoby dopravy, zřejmě nutné.


    (Pozn: hnutí O co jim jde kandiduje s podporou KDU-ČSL, Strany zelených a České pirátské strany)


    1. Jaký projekt by měl být investiční prioritou města v nadcházejícím volebním období a jak by měl být financován?


    Jiří Kotek (ALTERNATIVA): Nevidíme v tuto chvíli nezbytnou investici, naopak kritizujeme realizované zbytné projekty. Musíme řešit dopravní obchvat města a redukci stávajícího průtahu a zásadní investice prostoru Horního a Dolního nádraží a Tržnice - město by mělo zefektivnit komunikaci s vlastníkem a uvolnit prostor pro tuto investici.
    Čestmír Bruštík (ANO 2011): Každopádně preferujeme výstavbu, či rekonstrukci důstojného domova důchodců a k tomu i odpovídající okolí objektu. Dům hotelového bydlení Drahomíra se k tomu přímo nabízí. Financování formou úvěru na rekonstrukci s přispěním dotačních titulů. Projekt by měl být samofinancovatelný.
    Edmund Janisch (ČSSD): Dle našeho volebního programu vybudovat pro karlovarské občany polikliniku ve Staré Roli a zřídit 300 nových míst pro seniory v nových domovech.
    Petr Kulhánek (KOA - Karlovarská občanská alternativa): Za prioritní považuji tři projekty: rekonstrukci Alžbětiných lázní ve spolupráci se strategickým partnerem a s podporou fondů EU. Obnovu Císařských lázní ve spolupráci s krajem a státem, případně fondy EU. A třetím je dům s areálem pro seniory ve Staré Roli, financován městem a fondy EU, případně národními dotačními tituly.
    Věra Bartůňková (KSČM): V Karlových Varech chybí domov důchodců. Stávající s 21 lůžkem nemůže pokrýt žádosti z města a malých vesnic v okolí. Financován by mohl být z prostředků, které město získalo za prodej svého majetku. Jenže, kde je těmto financím konec, a další majetek na prodej již není.
    Petr Bursík (ODS): Podle mého názoru to musí určitě být nový dům pro seniory s dostatečnou kapacitou i do budoucích let. Současný stav, kdy se na získání bytu v domově pro seniory čeká několik let, je nepřijatelný a krátkozraký. ODS má připravený jasný plán na realizaci tohoto projektu.
    Otmar Homolka (O co jim jde?!): Domov důchodců. Možností financování je více, například dotace z EU, nebo společná investice města se soukromým subjektem. Alžbětiny lázně, kde město již mělo mít zpracován projekt a požádáno o dotace EU. Další rozvoj areálu Rolava, smysluplný projekt na opravu Císařských lázní, cyklodoprava ve městě, investice do chodníků nebo dětských hřišť
    Jaroslav Růžička (STAN): Investiční prioritou je výstavba Domova pro seniory. Je na novém zastupitelstvu, aby rozhodlo o způsobu financování výstavby i provozu. Nutné budou investice do komunikací, chodníků a zeleně. Nesmí se zapomenout na opravy a rekonstrukce městského majetku - zejména škol a školek. Investice do kulturních památek jsou další oblastí.
    Roman Maleček (TOP 09): Zejména "dům pro seniory". Přípravy projektu byly zahájeny, ale celý proces je nutno dotáhnout. Způsobů financování může být více. Od investice z městského rozpočtu, přes dotační programy až po financování třetí stranou. Diskuzi jak projekt financovat je třeba zahájit hned po volbách.


    2. Jste pro transparentní zveřejňování informací o veřejné zprávě - smluv, výběrových řízení, objednávek, faktur - na internetu, například na webových stránkách města či Portálu veřejné správy?


    Jiří Kotek (ALTERNATIVA): Samozřejmě ano. ALTERNATIVA se dlouhodobě podílí na těchto aktivitách v zastupitelských orgánech také s aktivisty. Ve svém funkčním postavení 2010/11 právě ALTERNATIVA prosadila ve městě zavedení těchto opatření na magistrátu, včetně zavedení registru podnikatelů, takže celý proces zadání veřejné zakázky je na webu monitorován.
    Čestmír Bruštík (ANO 2011): ANO, to jsme již řekli ve svých volebních slibech.
    Edmund Janisch (ČSSD): Samozřejmě ano!
    Petr Kulhánek (KOA - Karlovarská občanská alternativa): Ano, zveřejňování výběrových řízení a rodokmenu veřejných zakázek obsahujících veškeré dokumenty, jsme již zavedli a funguje na portálu města.
    Věra Bartůňková (KSČM): Ano, toto se již asi tři roky ve městě děje. Mne by zajímala návštěvnost stránek s těmito informacemi, protože občas se i zastupitelé tážou na věci, jež by našli právě na těchto stránkách.
    Petr Bursík (ODS): Ano, jsem pro a musím říct, že většinu z těchto informací již dnes na internetových stránkách magistrátu zveřejňujeme. Internetové stránky magistrátu města nám také zlevňují veřejné zakázky a k tomu zde občané najdou i tzv. "rozklikávací" rozpočet.
    Otmar Homolka (O co jim jde?!): Samozřejmě. Ale takto odpoví i ostatní subjekty, které tomu doposud tvrdě bránily. Za koalice ODS-ČSSD vyžadovalo nelidské úsilí prosadit aspoň videozáznamy ze zastupitelstva a výběrová řízení byla manipulována.
    Jaroslav Růžička (STAN): Zcela jednoznačně a již se tak děje. Na webových stránkách jsou zveřejněny všechny zakázky města Karlovy Vary. Vše dle dokumentu Zásady pro zadávání veřejných zakázek Statutárním městem Karlovy Vary, který stávající Rada města schválila.
    Roman Maleček (TOP 09): Rozhodně ano. V této oblasti jsme byli velmi aktivní a vše zmíněné se již čtyři roky dělá. Šli jsme daleko dál a zveřejňujeme i informace o přidělených dotacích do sportu, kultury a v dalších oblastech. V této činnosti chceme pokračovat.


    3. Jste pro vyhlášku omezující hazard na území města, která by zakázala či dramaticky omezila provozování výherních automatů a kasin?


    Jiří Kotek (ALTERNATIVA): Po sedmi letech aktivit dospěla ALTERNATIVA k názoru, že v této oblasti je nejefektivnějším přístupem nulová tolerance, tedy zákaz hazardních her. Přestože zde je od r. 2009 vyhláška regulující hazard na 34 heren, dosáhl počet heren 108 (na počátku roku 2014 jich bylo 80).
    Čestmír Bruštík (ANO 2011): Ne. Hazard či hry provázejí lidstvo od jeho počátku. Nemůže potlačit něco, co k nám patří. Něco jiného jsou však negativní aspekty této činnosti, ty budeme negovat. Zaměříme se na rušení nočního klidu, ovlivňování mládeže či rodičů nezletilých dětí atd.
    Edmund Janisch (ČSSD): Ano, vyhláška omezující hazard ve městě. Nejsem pro úplné zrušení, mohlo by docházet ke zřizování heren nelegální cestou.
    Petr Kulhánek (KOA - Karlovarská občanská alternativa): Ano, výrazné omezení hazardu o dvě třetiny proběhlo schválením vyhlášky v červnu 2013. Jsem pro, aby stávající seznam byl pravidelně kontrolován a při porušení pravidel byl dále redukován. V polovině 2015 bude vyhodnocena dosavadní regulace a může být zachován status quo nebo se přikročí k další regulaci.
    Věra Bartůňková (KSČM): Ano, to jsme deklarovali již několik let zpět i u minulých vlád města. Vzhledem k „mezinárodnímu lázeňskému městu“ bychom ponechali pouze kasina, kam si mohou přijít zahrát pouze movití a ne příjemci sociálních dávek.
    Petr Bursík (ODS): Jsem pro redukci počtu heren a přísná pravidla, která budou herny dodržovat. Tam kde se někdo chlubí nulovou tolerancí heren, se musí pravdivě dodat, že zde vznikají herny nelegální bez dohledu a regulace. Představa, že zákazem heren skončí gamblerství, je naivní.
    Otmar Homolka (O co jim jde?!): Ano. Jsem pro zákaz veškerých heren kromě několika kasin v lázeňské části města určených pro bohaté klienty, které by neruinovali sociálně slabé formou gamblerství
    Jaroslav Růžička (STAN): Jsme proto pro regulaci hazardu, nikoliv však plošnou. Stávající stav, kdy je povoleno 34 míst, je však velmi vysoký. Naším návrhem je ponechat pět - šest kasin především v lázeňském a obchodně správním území.
    Roman Maleček (TOP 09): Vyhlášku regulující hazard jsme v tomto volebním období schválili. Úplný zákaz hazardu však není tak jednoduchý. Na jedné straně by byl zřejmě příčinou přechodu těchto aktivit do nekontrolovatelných soukromých klubů a na straně druhé jsou příjmy z hazardu složkou městského rozpočtu. Pokud by o tyto peníze sportovní kluby a kulturní instituce přišly, musely by některé z nich ukončit činnost.


    4. Vyhovuje vám současný stav financování MHD? Nebo uvažujete o jeho zvýšení, snížení nebo dokonce o úplném zrušení jízdného?


    Jiří Kotek (ALTERNATIVA): MHD není ve městě tím nejpalčivějším problémem. V ALTERNATIVNÍCH programových cílech se stavíme za minimalizaci ceny jízdného. Je to motivační prvek pro snížení dopravní a potažmo emisní zátěže centra města.
    Čestmír Bruštík (ANO 2011): O otázce MHD hodláme diskutovat až poté, co se seznámíme s danou problematikou přímo v Dopravním podniku. MHD je pro nás priorita, protože je jedním z hlavních faktorů, který dokáže ovlivnit čistotu vzduchu v našem městě.
    Edmund Janisch (ČSSD): Nevyhovuje! Jízdné za 400 metrů ujeté vzdálenosti mezi některými stanicemi činí 18 korun. Jsem pro snížení jízdného.
    Petr Kulhánek (KOA - Karlovarská občanská alternativa): Stále vnímám doplatek města na MHD jako velmi vysoký z pohledu výdaje rozpočtu, k zachování standardu a rozsahu služeb jako nezbytný. U jízdného je reálný cíl zachovat současnou výši i přes růst všech vstupů včetně cen paliva.
    Věra Bartůňková (KSČM): Ano, vyhovuje, i když by se i zde ještě mohlo něco změnit, což možná zajistí tzv. Karlovarská karta, o které se jedná. Samozřejmě její zavedení bude stát Dopravní podnik nemalé prostředky, ale ve finále by mohlo dojít k úspoře pro občany.
    Petr Bursík (ODS): Levnější a ekologičtější MHD dosáhneme zvýšením počtu autobusů na zemní plyn, jejichž provoz je nejen ekologicky šetrný, ale i méně finančně nákladný. Provozní úspory chceme použít na zvýhodnění jízdného. Bezplatná MHD není v našem městě ekonomicky reálná.
    Otmar Homolka (O co jim jde?!): Dotaci města 70 mil. Kč ročně považuji za příliš vysokou částku svědčící o nehospodárném provozu. Jízdné by být určitě zvyšováno nemělo, aby byla byla zajištěna uživatelnost MHD. Preferujeme využívání MHD, cyklistiky a pěšího provozu ve městě před auty.
    Jaroslav Růžička (STAN): Nulové jízdné v MHD by bylo dobré, ale o 70 milionů korun by přišel městský rozpočet, a zastavila by se obnova vozového parku. Naším cílem je uchovat stávající tarif městské dopravy při předpokládaném navýšení cen vstupů (nafta, elektrická energie atd.). Chtěli bychom také lidem ulehčit možností klouzavého nákupu časové jízdenky i zkvalitnit dopravní obslužnost.
    Roman Maleček (TOP 09): Město dotuje MHD cca. 70 milionů Kč ročně a dalších 58 milionů je vybráno na jízdném. Bez těchto prostředků nemůže MHD v našem městě poskytovat alespoň takové služby, jako poskytuje dnes. Snížení jízdného, nebo jeho zrušení, znamená další závazek pro rozpočet města a tyto peníze pak budou chybět jinde.


    5. Jak by mělo město řešit trvalý úbytek obyvatel, zejména těch mladších?


    Jiří Kotek (ALTERNATIVA): Je třeba nabídnout především zajímavou práci, mzdu, možnosti pro podnikatelskou realizaci místních firem i jednotlivců - souběžně pak dostupné možnosti vyžití sportovní, kulturní a zájmové. Získat zpět důvěru obyvatel a otočit jejich myšlení "pro město a pro region" však bude velmi náročné, ale víme jak na to.
    Čestmír Bruštík (ANO 2011): Tady je přece odpověď zřetelná každému. Je potřeba jakoukoliv formou podpořit vznik pracovních míst s odpovídající mzdou.
    Edmund Janisch (ČSSD): Vytvoření pracovních míst za více než průměrné platy. Většina mladých lidí postrádá také dostatečné kulturní vyžití odpovídají jejich věku.
    Petr Kulhánek (KOA - Karlovarská občanská alternativa): Otevření státní vysoké školy (fakulty), zvyšování prestiže města jako turistické a lázeňské destinace vedoucí k vyšší návštěvnosti, a tedy vyššímu počtu pracovních míst. Podpora a vytváření drobných průmyslových zón jako zdroje zaměstnanosti. Trend odsunu lidí z města do satelitních obcí je významný. Je ale otázka, zda počet obyvatel města v součtu s přilehlými obcemi klesá nebo stagnuje.
    Věra Bartůňková (KSČM): Dokud nebude v Karlových Varech dostatek pracovních míst a k tomu odpovídající bytové zázemí, nebudou zde bydlet ani mladí, ani starší. I když má většina stran v programech podporu výstavby startovacích bytů, staví se pouze drahé byty, které jsou navíc prázdné. Město nedisponuje finančními prostředky na výstavbu nájemních bytů, a tak by to muselo řešit prostřednictvím investora.
    Petr Bursík (ODS): Dostatečnou nabídkou na trávení volného času, získáním pobočky státní univerzity do města, ale především tím, že město zajistí bydlení s výhodným nájemným menších bytů pro mladé lidi a rodiny z Karlových Varů do doby, než se budou moci postarat o vlastní bydlení.
    Otmar Homolka (O co jim jde?!): Zajištěním pracovních příležitostí a zvýšením atraktivity města. Důležitá je podpora zaměstnanosti zajišťováním dotací a financí na projekty a stavby, které budou zároveň zvyšovat atraktivitu města jak pro občany města, tak pro návštěvníky.
    Jaroslav Růžička (STAN): Problém je v nedostatku pracovních příležitostí a nízkých mzdách, které město neovlivní. Přesto si myslíme, že zřízení státní vysoké školy nebo alespoň pobočky, by město oživilo. Město by mělo vytvářet podmínky pro podnikání a zároveň pro kvalitnější život.
    Roman Maleček (TOP 09): Aby zejména mladí lidé neopouštěli město, potřebují zejména rozumné bydlení, slušnou práci za odpovídající peníze a dostatečné vyžití. Město nová místa nemůže vytvořit, ale může připravovat podmínky k tomu, aby je vytvořil soukromý sektor.


    6. Co by město mělo udělat s Alžbětinými lázněmi (odhad oprav je 700 mil., jde o poslední veřejné lázně ve městě)?


     Jiří Kotek (ALTERNATIVA): Prioritou by jistě mělo zůstat lázeňství s vysokou úrovní tradiční karlovarské péče jako konkurence oproti importovaným službám. Víme, jak konkrétně postupovat v otevřené debatě rozhodujících subjektů veřejné (městské) i privátní podnikatelské sféry.
    Čestmír Bruštík (ANO 2011): Nejsme zastánci jejich privatizace, opravdu nejsme ti, kteří souhlasí s minulou i současnou politikou vedení města, která prodeji historického majetku sanovala běžné výdaje města.
    Edmund Janisch (ČSSD): Navrhuji, aby si město lázně ponechalo a opravilo je.
     Petr Kulhánek (KOA - Karlovarská občanská alternativa): Výsledný stav by měl být - opravená budova se zachováním tradiční lázeňské péče, doplněná o nové relaxační funkce. Přibýt by měla ubytovací kapacita k zachování ekonomické rovnováhy provozu. Rekonstrukce by měla proběhnout ve spojení města, strategického partnera a evropských fondů. Budova zůstane ve vlastnictví města.
    Věra Bartůňková (KSČM): Rozhodně by je nemělo prodávat, tento majetek by mělo spravovat jako řádný hospodář. Zachovat lázeňské zařízení by byla asi nejlepší alternativa, otázka je pro koho. Myslím, že už ve všech hotelech dnes funguje wellness a návštěvníci nerozeznávají léčebné procedury a právě welness.
    Petr Bursík (ODS): Pokud se ve velmi krátké době nenalezne nějaký dotační titul umožňující potřebnou investici ze strany města, tak je to rozhodně hledání strategického investora jako partnera pro město a pokusit se o společný projekt.
    Otmar Homolka (O co jim jde?!): Čtyři roky doporučujeme vedení města najmout krizového manažera, který sníží šestimilionový propad hospodaření lázní a z úspor bude odměňován. Provést opravy a úpravy objektu včetně jeho provozu tak, aby se staly atraktivním městským lázeňským zařízením.
    Jaroslav Růžička (STAN): Alžbětiny lázně by měly zůstat v majetku města. Je však nutné (a také se na tom intenzivně pracuje již nyní) nalézt smysluplné a ekonomické využití objektu.
    Roman Maleček (TOP 09): Aby se podařilo zastavit propad Alžbětiných lázní do červených čísel, a dále lázně provozovat a rozvíjet, je nutné v nejbližší době sehnat strategického partnera nebo zajistit dotaci z fondů EU či státních. Na základní tezi se již v nedávné době začalo pracovat.

Zdroj: ctk.cz

Tématické zařazení:

 » Aktuality  

 » Politika  

 » Kraje  » Karlovarský