Generální ředitel ŘSD Ing. Jan Kroupa: Středočeská dálnice D3 je naší prioritou - Středočeský - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Středočeský

Generální ředitel ŘSD Ing. Jan Kroupa: Středočeská dálnice D3 je naší prioritou

zdroj: archiv Metropolu

Praha | Přípravy na středočeskou část dálnice D3 jsou v plném proudu. Jak moc důležitá je tato komunikace z hlediska české dálniční sítě? Dálnice D3 patří jednoznačně mezi naše nejdůležitější projekty. Jedná...

 

se o komunikaci, která propojí hlavní město Prahu a oblast středních i jižních Čech, napojí Táborsko a Českobudějovicko na republikovou dálniční síť. Na jižním konci naváže na hraničním přechodu Dolní Dvořiště také na rakouskou dálniční síť. Díky dálnici D3 se zlepší mobilita obyvatel, v oblastech dotčených stávající tranzitní dopravou se zvýší bezpečnost provozu a sníží se negativní zdravotní dopady způsobené hlukem a exhalacemi na stávajících silnicích. Dalším přínosem dálnice D3 bude zkrácení časové náročnosti cestování mezi Prahou a výše zmíněnými regionálními centry. Kvalitní a fungující dopravní infrastruktura, představována zde právě dálnicí D3, podpoří rozvoj regionů, kterými bude vedena. 
 
Navržená trasa D3 je také součástí hlavního mezinárodního silničního tahu s označením E55, který vede ze Skandinávie přes naše území až do Řecka. D3 je součástí sítě TEN-T (Transevropská dopravní síť) a její význam je tedy celoevropský.
 
Prahu a jižní Čechy v současné době propojuje silnice I/3. Ta již nepostačuje?
Hlavní význam dálnice D3 ve Středočeském kraji spočívá právě v převedení dopravy, která v současné době využívá především silnici I/3 a další komunikace nižších tříd. Stávající dopravní stav na silnici I/3, s ohledem na opakovaně naměřené vysoké intenzity provozu, je již v krátkodobém výhledu nutno považovat za nepřípustný. V období dopravních špiček silnice I/3 kapacitně již zcela nedostačuje. Každý, kdo zde pravidelně jezdí, mi dá jistě za pravdu, že zde dochází velmi často k dopravním kongescím, ztrátě plynulosti dopravy a bohužel i kolonám.
 
Silnice I/3 je realizována jako směrově nerozdělená komunikace s úrovňovými křižovatkami, což v kombinaci s dosahovanými vysokými intenzitami provozu přináší zvýšené statistiky nehodovosti, často s fatálními následky na lidské zdraví a životy. ŘSD ČR se snaží uvedený stav zlepšit rozsáhlými investičními akcemi jako je např. uspořádání 2+1 v úseku Mirošovice - Benešov, přestavba úrovňových křižovatek na mimoúrovňové (MÚK Čtyřkoly, MÚK Čerčany) či příprava obchvatů měst (I/3 Olbramovice). Jedná se však o opatření, která bez dálnice D3 nebudou postačovat pro kvalitní dopravní obsluhu. Dálnice patří mezi jednoznačně nejbezpečnější komunikace, hlavním přínosem její realizace je samozřejmě zvýšení bezpečnosti silničního provozu. 
 
V jaké fázi je tedy nyní příprava D3 ve Středočeském kraji? Je již trasa dálnice definitivně stanovena?
Středočeský kraj schválil v roce 2015 aktualizaci Zásad územního rozvoje Středočeského kraje. Trasa dálnice je již tedy definitivně stanovena. Zásady územního rozvoje jsou závazným dokumentem pro obce, které nemají koridor dálnice vymezen a musí ho zapracovat do svých územních plánů. Díky této aktualizaci jsme mohli zahájit intenzivní přípravu D3. V současné době připravujeme žádost o územní rozhodnutí a pracujeme na podrobném geotechnickém průzkumu. 
 
Je pravdou, že právě geotechnický průzkum by se měl dotknout obyvatel v okolí dálnice?
Abychom předešli budoucím komplikacím, jako je např. narušení spodní vody či pohyby půdy, budeme v okolí dálnice provádět podrobný geotechnický průzkum. Ten je třeba uskutečnit i na soukromých pozemcích. V současné době jsme obeslali majitele těchto pozemků s žádostí o povolení vstupu. Tímto bych chtěl všechny majitele ujistit, že prováděné vrty nijak jejich pozemky nenaruší ani nezhyzdí, po provedení vrtů bude vše vráceno do původního stavu. Jedná se opravdu o nezbytné opatření, které zajistí budoucí bezproblémové fungování dálnice.
 
Kdy bychom se tedy mohli středočeské části dálnice D3 dočkat? 
Na základě současně stanoveného harmonogramu by stavba mohla být zahájena v roce 2024. Zprovozněna by měla být v roce 2028. Je však samozřejmě stále nutné počítat se standardními riziky investorské přípravy jako je majetkoprávní vypořádání nebo odvolání účastníků v rámci správních řízení, ať již se jedná o rozhodnutí podle zákona o ochraně přírody a krajiny a ve střednědobém horizontu dle stavebního zákona.

Zdroj: redakce Metropolu

Tématické zařazení:

 » Aktuality  

 » Doprava  

 » Kraje  » Středočeský