Praha
Praha chce zahájit další arbitráž kvůli Blance, tentokrát s IDS
zdroj: archiv Metropolu
Praha | Praha chce zahájit další arbitráž kvůli problematickému tunelu Blanka. V rozhovoru s ČTK to řekl náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09). K soudu hodlá město jít se správcem stavby, firmou Inženýring...
dopravních staveb, která už v lednu Prahu žalovala o dlužných 145 milionů korun. O tom, zda město skutečně vyvolá rozhodčí řízení, bude příští týden jednat rada města. Podle Nouzy je arbitráž nejrychlejším způsobem, jak se vypořádat s problémy. Rozhodčí soud řeší kvůli Blance i spory Prahy s firmou Metrostav. Tunel bude stát 36 miliard.
"Myslím si, že je to nejrychlejší řešení dané situace. Bez IDS bychom těžko Blanku uvedli do provozu," řekl Nouza. "Pokud bychom věc neřešili, ohrozili bychom přejímací řízení," doplnil. Praha už několik měsíců firmě neplatí za faktury. IDS chce víc, než bylo v původní smlouvě, protože se práce na stavbě protahují a jí narůstají náklady. Podle informací ČTK firma od města za své služby zatím inkasovala 202 milionů korun. Do dokončení Blanky by Praha měla zaplatit ještě 196 milionů korun, a to včetně žalované částky.
"Pracujeme již druhým rokem de facto zadarmo a pokud se věc v řádu několika týdnů nerozhodne, může se stát, že nebudeme schopni své služby nadále poskytovat a budeme nuceni odstoupit od smlouvy a odejít ze stavby," řekl ČTK mediální zástupce IDS Pavel Kočiš.
Spor Prahy a Metrostavu se dostal k rozhodčímu soudu poté, co stavební firma 7. prosince loňského roku stavbu tunelu přerušila. Důvodem byly stejně jako u IDS především neproplacené faktury. Praha tvrdila, že peníze na faktury má, hledá ale zákonnou cestu, jak je proplatit. Do arbitráže vstoupila mimo jiné i kvůli obavě, že jsou smlouvy s Metrostavem neplatné. Po čtyřech měsících arbitři minulý týden rozhodli, že Metrostav musí stavbu dokončit do pěti měsíců. Praha má zaplatit přes čtyři miliardy. Soud zároveň potvrdil platnost smluv. Arbitráž bude pokračovat v červnu.
IDS působí na stavbě Blanky jako stavební dozor, který mimo jiné v minulosti schvaloval problematické faktury za provedené práce. Z právní analýzy, kterou si už dřív nechala Praha vypracovat od společnosti White&Case, mimo jiné vyplynulo, že smlouva firmu IDS dostatečně nemotivuje, aby dohlížela na nezdražování stavby a na včasné dokončení díla. Firma totiž dostává odměny podle ceny stavby, která se ovšem v průběhu let prodražila o několik miliard. Analýza navíc poukázala na to, že IDS údajně zadávala vícepráce bez vědomí Prahy. Firma, o které média mluví v souvislosti s napojením na pražské politiky z TOP 09, to už dřív odmítla.
IDS má na starosti také kontrolu dostavby metra A do Motola, za kterou Praha zaplatí zhruba 22,5 miliardy. I v tomto případě se město prostřednictvím dopravního podniku vypořádává s problematickými vícepracemi.
Zdroj: ctk.cz
Souhlasíte s přijetím eura?
43.6% |
||
| ||
27.5% |
||
| ||
14.6% |
||
| ||
14.3% |
||
|
Politika
-
- Miloš Vystrčil: Je zapotřebí být k sobě upřímní a více konat
- Premiér Petr Fiala na pracovní cestě v USA
- Senátní delegace na celoevropském business fóru podpořila české podnikatele
- Zákon o podpoře v bydlení přispěje k řešení bytové nouze
- Miloš Vystrčil: Zambii považujeme za klíčového a spolehlivého partnera
- Více z rubriky politika
Zajímavosti
-
- Radim Pařík obsazuje žebříčky bestsellerů s knihou „Empathetic Leadership“
- Z festivalových pódií přes červený koberec až do Rudolfina
- Adélka Hurníková: Nový Zéland si zachoval ráz nedotčené přírody
- Po třiceti letech na místě činu
- Navrhněte Osobnosti roku 2023 Ústeckého kraje
- Více z rubriky zajímavosti