Odborníci: Měsíc před volbami kampaň stále neběží na plno - Volby 2013 - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Volby 2013

Odborníci: Měsíc před volbami kampaň stále neběží na plno

zdroj: archiv Metropolu

Česká republika |I když do parlamentních voleb zbývá už jen něco málo přes čtyři týdny, neběží kampaň na mnoha místech stále ještě naplno. Kvůli krátkému času, který předčasné volby stranám na propagaci...

 

nechávají, navíc působí poněkud rozháraně, je přesvědčen politolog Zdeněk Zbořil. Nic zvláštního podle něj kampaň nepřináší.
    Většina politických stran letos zvolila obvyklé způsoby propagace - vyvěšují billboardy, inzerují v novinách a pořádají mítinky. Zvláštností je tak především způsob, jaký některé strany zvolily pro zveřejnění svých kandidátek a programů, které médiím a potenciálním voličům představují na etapy.
    Řada stran se také zaměřuje na mladé voliče, které "loví" zejména na internetových sociálních sítích. Skutečná kampaň plná slovních přestřelek a hanění politických oponentů přijde až s blížícím se termínem předčasných voleb, uvedl před časem mediální expert Jiří Mikeš z Vysoké školy ekonomické. Podle mediálního experta Daniela Köppla ale nelze na internetu najít nové příznivce. Počítačová síť slouží spíše k utužení kontaktů s těmi přesvědčenými, míní.
    Další odlišnost od dřívějších kampaní by se dala najít v tom, že namísto k bojům mezi politickými uskupeními nastávají spíše střety uvnitř stran. S tím souhlasí i Zbořil, podle kterého je kampaň málo nápaditá a politická uskupení mají často více práce s hašením vnitrostranických sporů než s opravdovým předvolebním bojem proti konkurentům a lákání voličů.
    Vnitrostranické spory v uplynulých týdnech výrazně zasáhly třeba ČSSD, která musela čelit žalobám na kandidátky, Stranu práv občanů - zemanovce (SPOZ), jež dodnes diskutuje o způsobu vyřazení některých kandidátů, nebo ODS. Nevyhnuly se jim ale ani menší strany jako Věci veřejné nebo Hnutí pro sport a zdraví, které se rozešly v otázce svého dalšího směřování.
    Lidé si v záplavě těchto sporů a kvůli krátkému času na kampaň podle Zbořila ani nemusí všimnout, že bohatá politická uskupení nejsou skutečnými politickými stranami. Podle něj je to třeba příklad hnutí ANO miliardáře Andreje Babiše. "Má tak profesionálně vedenou kampaň, že si lidé ani nevšimnou, že se nejedná o skutečnou stranu," řekl ČTK Zbořil. Podobně zmiňuje Stranu práv občanů - zemanovce, která podle něj nikdy nepředstavila předvolební program. SPOZ má na webu již delší čas program "akcí pro prvních 300 dní nové vlády."
    V souvislosti se SPOZ a také ČSSD hovoří také o tom, že se často zabývají vlastními vnitřními spory namísto skutečného řešení problémů země. "Přeborníkem rozkladu" je pak podle něj ODS, která již před volbami dělala všechno pro to, aby se rozpadla, uvedl. Pravicová strana se bála postavit předvolební propagaci na osobě úřadujícího předsedy Martina Kuby, někdejší šéfka Sněmovny Miroslava Němcová je ale v kampani neviditelná, řekl ČTK Zbořil.
    Právě ODS přitom do kampaně letos vnesla poměrně výrazný prvek, když ji do značné míry postavila na sloganech šířených pomocí sociální sítě Twitter. Větší využití sociálních sítí včetně facebooku slibovaly také ostatní strany. Mediální expert Köppl ale již dříve upozornil, že taková kampaň nemusí vést k očekávaným výsledkům, protože podle něj reklama na internetu cílí spíše na již přesvědčené jedince, a ne na ty, kteří se teprve rozhodují.
    Podle odborníků se dá očekávat, že kampaň naplno poběží v říjnu. To slibují i některé strany, které si nechtějí "vystřílet munici" a soustředí se především na poslední dva týdny před hlasováním 25. a 26. října. Některé z nich budou voliče chtít zaujmout třeba i jízdou s kandidáty výletními parníky, tramvajemi nebo rozdáváním volebních novin a dalších tiskovin ale třeba i slunečnic, růží a jablek.

 

zdroj: www.ctk.cz

Tématické zařazení:

 » Aktuality  

 » Politika  

 » Volby 2013  

 

Nejčtenější články v rubrice
Anketa

Souhlasíte s přijetím eura?

Ano

46.4%

 

Ne

25.5%

 

Je mi to jedno

13.3%

 

Nemám k tomu dost informací

14.9%

 

 

BMW Kopecký