Potřebuji se už od Protektora oprostit, tvrdí režisér Marek Najbrt - Rozhovory - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Rozhovory

Potřebuji se už od Protektora oprostit, tvrdí režisér Marek Najbrt

Ikona

22. dubna 2010, 02.23 | Režisár Marek Najbrt stojí za jedním z nejúspěšnějších českých snímků uplynulého roku. Film Protektor, jezdí po světových festivalech a nemohl proto chybět ani na domácím filmovém festivalu Finále v Plzni. Už se ale potřebuju od Protektora oprostit, abych mohl jít dál, uvedl ve středu režisér Marek Najbrt v rozhovoru.

 

Čekal jste, že bude mít váš film Protektor takový úspěch?

Nečekal, samozřejmě. Nikdy nemůžete nic čekat, protože když něco čekáte, tak to většinou nepřijde. To znamená, že je lepší nic nečekat a tím pádem čekat, co se stane.

Jak reakce na film vnímáte?

V Česku jsme si s tím už užili své. Díky Českým lvům, různým cenám, kritikům a podobně jsme zažili leccos. Pro mě už ten film v tuhle chvíli končí. Bude dál žít svým životem, ještě jezdím po festivalech a tak dále, ale to hlavní už pro mě skončilo. Potřebuju se od něj oprostit, abych mohl začít dělat na další svojí práci. Abych mohl začít pracovat na dalším našem společném filmu, protože ho budeme dělat v té samé skvadře, jako jsme dělali Protektora a předtím i Mistry. Takže to je pro mě zdaleka nejprioritnější záležitost.

Jaký ten další projekt bude?

Zatím je natolik nejasný, že o něm není možné mluvit. Dejme tomu, že to je film o přátelství.

Bude také zasazen do minulosti?

Ne, bude ze současnosti. Film z historie nás v nejbližší době ani nečeká, protože to bylo sice velice zajímavé, dobrodužné, ale zároveň i velice únavné. Další věc je, že jsme tím neutíkali ze současnosti. Nás současnost zajímá a chceme ji reflektovat.

Jaký je vás pohled na jiné české snímky z minulosti?

Myslím si, že je naprosto zásadní reflektovat naši minulost. Zvlášť minulost 20. století, protože je určující pro naši současnost. Kdo si myslí, že ty děje, dejme tomu 40., 50., 70. let, jsou nějakým způsobem prehistorické, je hlupák. Je důležité ty události znát, mít povědomí o souvislostech, a tohle k tomu patří. Takže se na podobné filmy dívám hodně vstřícně a jsem rád, že vznikají a doufám, že budou vznikat další filmy z české historie.

Ale ne od vás...

My jsme si Protektorem naši, řekněme, potřebu naplnili a teď máme potřebu zabývat se současností.

Mluvil jste o stejném složení týmu. To znamená jen tvůrčí tým, nebo i herecký tým?

Spíš tvůrčí tým ve smyslu štábu, naší scenáristické trojice – Benjamin Tuček, já a Robert Geisler, střihače, producenta a podobných profesí. Herecké obsazení se teprve ukáže. Mám spoustu herců, které mám rád, s kterými bych chtěl pracovat, ale o tom nerozhoduju tak úplně já. O tom rozhoduje látka sama o sobě.

Kdy byste tak chtěl začít natáčet?

Příští jaro. Ale to je všechno ve hvězdách. Zatím není ani scénář, natož peníze. Pro nás je primární, abychom byli schopní napsat scénář, a to samo o sobě není žádná legrace. Myslím, že scénář je důležitější majetek, než peníze.

Vraťme se ještě k Protektorovi. S filmem jezdíte po zahraničních festivalech. Jak tam ho diváci přijímají?

Film po festivalech jezdí hodně. Mám pocit, že v zahraničí míří asi na 30 festivalů, na části z nich už byl a ještě někam pojede. Já s ním ale nejezdím všude, protože mě to tak moc nebaví. Někdy je to tak trochu ztráta času. Ty výlety jsou samy o sobě hezké, ale pobyt je vlastně pořád stejný. Vyhráli jsme festival v Denveru, hezký zážitek byl pak třeba festival v Palm Springs. Diskuse po filmu byly zajímavé, ale soudit z toho, jak film funguje, je trochu ošidné. Dejme tomu, že v Americe máme dobré recenze, vyšla velice slušná recenze ve Variety a v Hollywood Reporter. To je sice hezké, ale nějakým způsobem zobecňovat působení filmu nelze.

Liší se nějak reakce českých a zahraničních diváků na diskusích po projekcích?

Do jisté míry ano, protože zahraničnímu publiku unikají některé souvislosti, zvlášť třeba v Americe některé věci nevědí. Nicméně to téma samo o sobě je poměrně univerzální a k lidem, jak se zdá, promlouvá.

Pomáhá to, že film sbírá různá ocenění, prodeji do zahraničí?

Ani to moc nesouvisí s cenami. Získali jsme prodejce, anglickou firmu High Point, která se o ten film stará. Nevím přesně, proč si ho vybrali, to je konec konců jejich věc. Pro nás je to ale velký úspěch, protože u českého filmu najít prodejce není tak jednoduché. Tuším, že se film podařilo prodat do zemí bývalé Jugoslávie. Jak to bude dál, uvidíme.

Tématické zařazení:

 » Více  » Rozhovory