Markus Klos dává práci zelenou - Rozhovory - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Rozhovory

Markus Klos dává práci zelenou

Ikona

28. února 2010, 10.53 | Už je to pár let, kdy se Čechorakušan Markus Klos (34) rozhodl opustit rodný Salcburk a zakotvil natrvalo v Praze. Po několika pracovních zkušenostech v mezinárodních firmách se rozhodl založit pracovní portál a personální společnost jobsinprague.cz a zároveň se stal organizátorem největšího veletrhu pracovních příležitostí v Praze JOBDAYS. Oslovení PAN PRÁCE mu proto víc než sluší…

 

Proč jste rozhodl podnikat v Praze?

Víte, jsem asi klasické dítě ze smíšené rodiny, moje maminka je Češka, která odešla do Rakouska v roce 1968 a jako spousta jiných se tam provdala. Po revoluci jsem prvně navštívil Česko, konkrétně v roce 2000. Myslel jsem si, že v Praze pobudu jen pár měsíců, ale kouzlo hlavního města mě zaujalo natolik, že jsem tu zůstal. Dnes tady mám i rodinu, takže věřím, že jsem zde zakotvil natrvalo.

 
 
Jaké byly vaše začátky?
Měl jsem štěstí, začínal jsem v době, kdy se tu usazovalo hodně zahraničních firem a ty sháněly lidi s rozličnými znalostmi. Mně samozřejmě pomohl fakt, že ovládám několik cizích jazyků, takže komunikace s investory i dalšími společnostmi byla pro mě jednoduchá.
 
Můžete srovnat tuzemský pracovní trh se zahraničím?
Rozdíl je asi v loajalitě zaměstnanců vůči firmě. V zahraničí je samozřejmostí, že zaměstnanec ve firmě vydrží nejméně tři roky a cítí se její součástí. Češi si budou muset zvyknout na fakt, že pokud budou měnit práci každý rok, budou mít v blízké budoucnosti problém najít zaměstnání. Čím dál více se na trhu uplatní lidé, kteří mají znalost nejméně dvou světových jazyků a mají odbornost, která je na trhu poptávána. Zajímavý je fakt, že lidé v Česku hodně preferují angličtinu, zatímco němčinu opomíjejí, a přitom člověk se znalostí němčiny může najít někdy lepší uplatnění než s angličtinou. Klasický český člověk také nechce moc dojíždět za prací. Například v Rakousku nebo Německu není neobvyklé, že lidé dojíždějí dvě až tři hodiny do svého zaměstnání.
 
Dnešní personální trh je ale ve značné turbulenci. Dokážete se s tím vypořádat?
Samozřejmě, role personálních společností se změnila - zatímco v minulých letech bylo naší úlohou obsazení pozic, momentální převis poptávky za strany uchazečů úplně mění situaci. Firmy se do náboru pouštějí vlastními silami a poradenské firmy využívají pouze na specializované, hůře obsažitelné posty. A navíc spolupracují jen s těmi poradenskými firmami, které jim nabídnou „něco navíc“, ať již v podobě personálního marketingu či dalšího zviditelnění firmy. Museli jsme také reagovat, zejména v podobě nových kanálů, jak směrem ke klientům, tak i ke kandidátům o práci. My jsme konkrétně vsadili na portfolio zkušených zaměstnanců - můj tým tvoří jak Češi, tak cizinci, využívání sociálních sítí pro budování dobré značky klienta, pořádání akcí, kde se zaměstnavatelé mohou potkat a vyměňovat si vzájemné zkušenosti.
 
Tento rozhovor pořizujeme ve vašem jobshopu. Můžete čtenářům vysvětlit, co je to za magické místo?
Koncept takzvaných pracovních obchůdků je velmi populární v zahraničí. Původní nápad pochází z Velké Británie, kde síť jobs centers funguje již řadu let a je zaměřena na komplexní pracovní poradenství jak směrem ke kandidátovi, tak směrem k propagaci klienta - firmy. Konkrétně v pražském centru má návštěvník k dispozici zdarma počítačový terminál s pracovními příležitostmi, věnuje se mu odborný pracovník, který poradí a vysvětlí aktuální trendy. Tato služba navíc zahrnuje velké možnosti pro firmy, které s jobsinprague.cz spolupracují. Například LIDL Česká republika umístil do našeho jobshopu svoji interaktivní prezentaci aktuálně poptávaných pozic společně s mapou svých prodejen s cílem podpořit rozšíření svých týmů v jednotlivých úsecích a prodejnách. Součástí našeho konceptu je i vydávání dvoujazyčného měsíčníku Job Shopper, kde se kandidát dozví více o pracovním trhu a o nabídce volných pozic.
 
Třetím rokem pořádáte největší veletrh pracovních příležitostí v Česku Jobdays. Co od této akce očekáváte?
Náš veletrh není klasickou veletržní událostí. Věříme, že lidem skutečně můžeme i v dnešní době najít práci. Už jen portfolio našich vystavovatelů, kterých je okolo 200, to dokazuje. Je velmi různorodé - jen namátkou Telefónica O2, LIDL, Česká pošta, Armáda České publiky, LIDL, Manpower, nechybí ani mezinárodní firmy jako je Inbev či Exxon Mobil Corporation. Veletrh navíc nemá jen podobu výstavních stánků, je velmi interaktivní, plní i funkci poradenského místa. Návštěvníci, kterých loni bylo 16 000, se dozvědí, jak uspět při pohovoru, jak napsat životopis… Evropský portál pracovní mobility EURES zase bude jako každoročně poskytovat informace o životě a možnosti pracovního uplatnění v zemích Evropské unie. Z loňského ročníku máme i zkušenosti, že přímo na místě byla lidem nabídnuta práce. A to je náš smysl - víme, že situace na trhu práce není jednoduchá, například pro lidi, kteří se vracejí ze zahraničí a chtějí si najít práci doma. Obtížněji se hledá práce i absolventům nebo expertům - cizincům, kteří naopak přesídlili do Česka… Nejen pro ně je náš veletrh, který se koná od 30. března do 1. dubna na Pražském výstavišti v Holešovicích a na který je vstup zdarma, jako dělaný.
 
Akce se ale koná v Praze. Co doporučujete uchazečům o práci v regionech?
Nespecializujeme se jen na hlavní město, samozřejmě organizujeme pracovní setkání i v regionech. Tento rok se Jobdays budou konat v Českých Budějovicích, Ostravě a v Liberci Educa Jobdays.
 
Jaké je vaše životní krédo?
Dejte práci zelenou! Sice je dnešní doba plná nejistot a zvratů, ale věřím, že lidé, kteří chtějí pracovat, s naší pomocí zaměstnání najdou.
Text: Jana Pike
Foto: Pavel Šťastný / Jobsinprague.cz

Tématické zařazení:

 » Více  » Rozhovory