Focus: Raketoplány - letadla, která startují jako rakety - Technika - Český Metropol

Technika

Focus: Raketoplány - letadla, která startují jako rakety

26. dubna 2011, 21.36 | Startujete v raketě (z rampy kolmo k zemskému povrchu) a přistáváte v bezmotorovém kluzáku na ranveji. Tak vypadá let americkým raketoplánem - křížencem letadla s raketou. Éra flotily těchto vesmírných korábů se chýlí ke konci.

 

V pátek odstartuje na oběžnou dráhu raketoplán Endeavour. Po něm poletí už pouze Atlantis, který uzavře tři desetiletí trvající odyseu raketoplánů.

Raketoplány americké vesmírné agentury NASA skončí v muzeích. Zatím nebudou mít následovníky. Pouze jejich menší bezpilotní verzi bude ke špionáži používat Pentagon.

Pro vesmírná plavidla, která jako první umožňovala opakované použití, je to ústup ze slávy. Když raketoplány před třemi desítkami let začínaly létat do vesmíru, konstruktéři tvrdili, že to je začátek nové epochy.

Raketoplány však uvízly v polovině cesty. Konstruktéři jim nedokázali sestrojit vlastní raketové motory, které by je vynesly za hranici zemské přitažlivosti. Proto musí startovat "po staru" s přídavnými nádržemi.

Raketoplány jsou při startu připevněny k vnější palivové nádrži naplněné třaskavou směsí kapalného kyslíku a vodíku. Je to, jako byste seděli na sudu střelného prachu.

Především to je důvod, proč flotila raketoplánů nemá novou generaci.

Raketoplánu Columbia se v roce 2003 během startu z vnější nádrže odtrhl kus hmoty a udělal díru do ochranného pláště křídla. Při sestupu do atmosféry se do tohoto místa dostal horký vzduch, který narušil jeho soudržnost a způsobil rozpad raketoplánu.

V případě klasické rakety s vesmírným modulem by se to nestalo. Modul je při startu upevněn před raketou.

Právě zkáza Columbie byla hlavním důvodem, proč NASA ustoupila od koncepce, která pochází z počátku 70 let dvacátého století. Vesmírná agentura sice přídavné nádrže i plášť raketoplánu vylepšila, riziko však zůstává

To jsou základní údaje o raketoplánech:

• Raketoplány NASA jsou první vesmírné lodi umožňující opakované použití - kromě externí palivové nádrže, která je po startu odhozena a shoří v atmosféře.

• Plán vyvinout raketoplány pro cesty do vesmíru vyhlásil 5. ledna 1972 prezident Richard Nixon. Vývoj byl zahájen v dubnu příštího roku. První raketoplán - Columbia - vyletěl na oběžnou dráhu 12. dubna 1981.

• Firma Rockwell International pro NASA postavila celkem šest raketoplánů: zkušební Enterprise (který létal pouze v atmosféře), Columbii, Challenger, Discovery, Atlantis a Endeavour.

• Challenger a Columbia - ztroskotaly v letech 1998 a 2003. Challenger vybuchl při startu, Columbia se rozpadla při návratu na Zemi. Při každé z těchto havárií přišlo o život všech sedm astronautů na palubě.

• Sestava raketoplánu má tři částí: 1) vlastní raketoplán, 2) dva pomocné startovací stupně, které zajišťují 80 procent tahu při startu, 3) vnější nádrž, která při startu poskytuje palivo hlavním motorům raketoplánu a kterou raketoplán po startu odhodí. Sestava raketoplánu má délku 56 metrů, raketoplán 36. Vzletová hmotnost sestavy je 2 050 tun.

• Raketoplán startuje jako raketa. Ve vesmíru manévruje pomocnými motory, které používá také při sestupu, avšak jen v omezené míře. Raketoplán využívá během sestupu k brzdění především tření o atmosféru. To klade vysoké nároky na tepelnou izolaci lodě. Nakonec raketoplán klesá na ranvej jako kluzák.

• Program amerických raketoplánů nebyl jediný svého druhu. Rusové vyvinuli raketoplán Buran. Jeho první a poslední orbitální let se uskutečnil 15. listopadu 1988. Byl nepilotovaný, ale skončil úspěchem. Rusové však počátkem 90. let program Buran odpískali. Pokládali ho za příliš drahý. Také Evropská vesmírná agentura ESA plánovala raketoplán. Její letoun Hermes však skončil jen na rýsovacích prknech konstruktérů.

• Raketoplány NASA dosud startovaly na oběžnou dráhu 133krát. V pátek 29. dubna vzlétne Endeavour a po něm ještě v červnu Atlantis. Má to být závěrečný let flotily raketoplánů s pořadovým číslem 135.

Tématické zařazení:

 » Technika  » Technika