Na 16. ročníku CIAF vystoupí piloti ze 14 zemí - Technika - REGIONÁLNÍ NOVINY

7SEVEN

Technika

Na 16. ročníku CIAF vystoupí piloti ze 14 zemí

Ikona

11. srpna 2009, 14.45 | HRADEC KRÁLOVÉ | Dosud 14 zemí včetně ČR potvrdilo svou účast na 16. ročníku Mezinárodního leteckého festivalu (CIAF), který proběhne 5. a 6. září na letišti v Hradci Králové. Novinářům to na úterní tiskové konferenci sdělili představitelé pořádající Czech Airshow Agency.

 

Mezi nejzajímavější bude patřit například vystoupení dvou letounů americké U.S. National Guard, dva francouzské Mirage 2000D, či letoun včasné výstrahy, takzvaný špionážní E3A Sentry AWACS na bázi Boeingu 707. "Tahákem jsou vždy akrobatické skupiny, takže účastnit se budou francouzský Breitling Jet Team se sedmi L39 či v Čechách vůbec poprvé JOrdanian Falcons s pěti Extra 300," řekl Aleš Cabicar z Czech Airshow Agency.

Z dalších budou v programu i Královské vojenské letectvo Belgie, Británie, polští, rakouští, maďarští i například srbští piloti, celkem ze 14 zemí. Očekává se i přílet SLovenských Vzdušných sil a v jednání jsou i britské tryskové letouny Harrier GR7, které jsou charakteristické možností kolmého vzletu i přistání. "Sestava účasti je stále živá, neustále se doplňuje, proto i program ještě několikrát změníme a bude zveřejněn na poslední chvíli," uvedl dále Cabicar.

Celkový rozpočet 16. ročníku CIAF se pohybuje kolem 16 milionů korun, 2,5 miliony přispěje město Hradec Králové a zatím neupřesněnou částkou přispěje i Královéhradecký kraj. Velkou část představují sponzoři. "Samozřejmě i tady se podepsala hospodářská krize, ale vše je zajištěno. Jenom místo například pěti firem musí zbylou část rozpočtu pokrýt 20 firem. Je to víc shánění, například jedno sedmiminutové vystoupení stíhačky představuje náklady na palivo až 180 tisíc korun," dodal Cabicar.

Péřadatelé očekávají návštěvnost až 35 000 lidí denně. Tomu přizpůsobili i podmínky vstupného ve výši 300 korun pro dospělé, děti do 15 let v doprovodu dospělých a držitelé průkazů ZTP mají vstup zdarma. Pro auta návštěvníků budou sice připravené parkovací plochy, přesto pořadatelé doufají, že lidé budou hojně využívat kyvadlovou hromadnou dopravu, na niž bude zpáteční jízdenka stát 30 korun. "Jsme připravení její kapacitu mnohonásobně navýšit. Nikdo se nemusí bát, že se na CIAF nedostane," řekl Leo Sedláček,´náměstek ředitele hradeckého dopravního podniku.

CIAF se po šesti letech vrací z Brna na hradecké letiště, kde se několik let konal. V roce 2002 totiž byli pořadatelé nuceni akci po osmileté tradici jejího konání na letišti v Hradci Králové přesunout do Brna-Tuřan. Armáda vypověděla v únoru 2003 dohodu s hradeckou radnicí o spolupořádání leteckého dne a oznámila, že na akci omezí svou účast. Na začátku května 2003 vypověděla smlouvu i se spolupořádající agenturou. Cabicar přiznal, že před šesti lety byla jeho agentura v tak složité situaci, že zvažovali CIAF přes jeho dlouhou tradici a velmi dobré jméno ukončit. "Nebýt tehdy velké podpory Jihomoravského kraje, tak se to i stalo," řekl Cabicar. Brněnské letiště však této velké mezinárodní akci podle pořadatelů přestává vyhovovat, hlavně kvůli tamnímu rostoucímu civilnímu provozu.

Cabicar dodal, že třemi hlavními nevýhodami pokračování CIAF na brněnském letišti byly nucené omezující zásahy do programu akce kvůli tamnímu rostoucímu civilnímu provozu, dále nevyjasněná podpora ze strany brněnské radnice a také omezené parametry tamního letiště. "Proto jsme velmi kvitovali rychlé rozhodnutí hradeckého magistrátu o podpoře a také hradecké letiště má zřejmě nejlepší parametry a podmínky v ČR," řekl Cabicar. Jeho Kolega Jaroslav Suk uvedl, že pořadatelé nikdy nechtěli z Hradce odejít, a proto se stále pokoušeli vrátit. Při letošním CIAF bude muset s naváděním letadel na hradeckou přistávací plochu pomoci pardubické letiště.

"Připravenost hradeckého letiště jsme si červnovým IFD jasně ověřili," řekl Pavel Staněk, člen představenstva Leteckých služeb Hradec Králové, které hradecké letiště provozují. Celkově se ho zúčastnilo 55 kusů letecké techniky ze šesti evropských států. Jak v sobotu, tak v neděli se v šestihodinových letových blocích představilo okolo 30 letadel nejrůznějších typů: od historické AVIE BH-1 přes akrobatické speciály EXTRA 300 a SU-29 až po víceúčelové bojové stíhačky JAS-39 Gripen. Na závěr každého dne provedlo seskok přibližně 40 výsadkářů z aeroklubů ČR.

Tématické zařazení:

 » Technika  » Technika