Letoun Solar Impulse 2 má za sebou první zkušební let - Technika - Český Metropol

Technika

Letoun Solar Impulse 2 má za sebou první zkušební let

zdroj: extremetech.com

Payerne (Švýcarsko) | Nový letoun na solární pohon, s nímž švýcarští piloti Bertrand Piccard a André Borschberg chtějí příští rok obletět svět, dnes uskutečnil první zkušební let. Stroj Solar Impulse 2 s...

 

německým zkušebním pilotem Markusem Scherdelem absolvoval ve středním Švýcarsku let dlouhý dvě hodiny a 17 minut, který podle představitelů projektu potvrdil očekávané chování letadla. Termíny dalších zkušebních letů zatím nejsou stanoveny.
    "Tento zahajovací let je důležitou etapou, která nás přibližuje k cestě kolem světa... Solar Impulse 2 zahrnuje hodně nových technologií, díky nimž je účinnější, spolehlivější a především lépe uzpůsobený k dlouhým letům," řekl podle tiskové mluvčí projektu Borschberg. Stroj letěl ve výšce až 1670 metrů průměrnou rychlostí 55,6 kilometru v hodině.
    Solar Impulse 2 je vylepšenou verzí rovněž jednomístného letounu Solar Impulse, s nímž oba piloti už provedli řadu úspěšných cest, včetně nepřerušovaného nočního letu. Loni s ním po etapách přeletěli napříč Spojenými státy. O rok dříve letoun zvládl stejným způsobem i cestu z Maroka do Švýcarska a zpět. Tehdy šlo o první mezikontinentální let letadla na sluneční pohon.
    Solar Impulse 2 má zejména dokonalejší lithiové baterie, které uchovávají energii získanou ze Slunce pomocí 7248 fotovoltaických článků o celkové hmotnosti 633 kilogramů. Ty umožňují stroji podle švýcarských pilotů teoreticky neomezenou samostatnost. Jen v noci je nutné letět rychlostí maximálně 46 kilometrů za hodinu, aby se baterie nevyčerpaly.
    Fotovoltaické články pokrývají masivní křídla s rozpětím 72 metrů, což je o osm metrů více, než měl předchozí model. Přestože toto rozpětí je dokonce větší než u Boeingu 747, Solar Impulse 2 má hmotnost pouhých dvě a půl tuny - zhruba jako větší auto. Zmíněné obří letadlo Boeing 747 je stopadesátkrát těžší.
    Borschberg před novináři při dubnovém představení stroje také zdůraznil, že nový letoun je vyroben z lehčích materiálů než předchozí verze a má i výkonnější elektromotory. Poukázal také na pohodlnější sezení, které je velmi důležité. I když totiž bude připravovaná cesta kolem světa rozdělena na etapy, pomalá letová rychlost znamená, že letoun bude muset při dlouhých přeletech přes oceány setrvat ve vzduchu nepřetržitě i několik dní.
    Kvůli většímu pohodlí byl také zvětšen kokpit na 3,8 metru krychlového a doplněn toaletou. Pilot si v něm může dokonce dopřát krátký spánek. K novému vybavení patří "virtuální kopilot", který dokáže dřímajícího muže "za kniplem" probudit vibrováním na zápěstí a také upozornit pozemní letové středisko na možné problémy.
    Celá chystaná vzdušná pouť kolem světa je podle Borschberga rozplánována do 20 letových dnů, rozvržených do několika měsíců. Odstartovat má v březnu 2015 z oblasti Perského zálivu, aby se využilo příznivých klimatických podmínek k cestě na východ přes Arabské moře, Indii, Barmu, Čínu, Tichý oceán, USA, Atlantický oceán, jižní Evropu a severní Afriku až do místa startu.

Zdroj: ctk.cz

Tématické zařazení:

 » Aktuality  

 » Zajímavosti  

 » Technika  » Technika